10 rzeczy, których mogłeś nie wiedzieć o AAC

 

  1. AAC wspiera rozwój mowy.
    Zostało to udowodnione w licznych badaniach i praktyce klinicznej. Większość dzieci, które korzystały z AAC posługuje się większą ilością słów w mowie werbalnie.

     

  2. AAC  sprzyja budowaniu umiejętności językowych.
    Dzięki wykorzystaniu AAC osoby nie są ograniczone do mówienia tylko tego co ich usta są w stanie wyartykułować. Mogą swobodnie posługiwać się czasami, czy rozbudowywać proste zdania
    (np. „Ciastko”) w bardziej rozbudowane („Poproszę ciastko z czekoladową polewą”).

     

  3. Ma ma żadnych minimalnych wymagań poznawczych warunkujących wprowadzanie AAC.
    AAC jest z powodzeniem wykorzystywane przez osoby z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. Zapewniając odpowiednie wsparcie, dobierając właściwe pomoce i regularnie wykorzystując je, osoby te mogą z powodzeniem rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne.

     

  4. Dzieci najszybciej uczą się kiedy inni wykorzystują system AAC mówiąc do nich.
    Porównajmy to do nauki języka obcego. Łatwiej uczymy się nowego języka jeśli wszyscy
    (nauczyciele, terapeuci, przyjaciele i rodzina) też się nim posługują.

     

  5. AAC pomaga w opanowaniu umiejętności czytania i pisania.
    Budowanie systemu językowego, doskonalenie sekwencji, kategoryzacji i kontakt z pismem poprzez wykorzystywanie systemu AAC pomaga w opanowaniu umiejętności czytania i pisania tym którzy już się tego uczą lub będą się uczyć w przyszłości.

     

  6. Nie ma żadnych dowodów, że ludzie potrzebują zaczynać naukę komunikacji AAC na prostych papierowych pomocach zanim zaczną wykorzystywać elektroniczne komunikatory wysokiej technologii.
     

  7. Niektóre osoby mówiące również potrzebują AAC i używają go w sytuacjach bardzo stresujących. Wiele dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, które bardzo dobrze mówią, mają stopnie naukowe, dobrą pracę, własne rodziny doświadczają trudności z mową jeśli są zmęczeni, chorzy lub zestresowani. AAC pomaga im poradzić sobie w tym trudnym okresie. Kiedy tylko poczują się lepiej wracają do mowy werbalnej.
     

  8. AAC minimalizuje częstotliwość i rangę zachowań trudnych. Zostało udowodnione zarówno w badaniach naukowych jak i praktyce klinicznej, że dzięki odpowiednio dobranej interwencji komunikacyjnej, AAC może efektywnie zastąpić trudne zachowania, takie jak między innymi:
    bicie, gryzienie, kopanie, czy rzucanie przedmiotami.

     

  9. Kontakt wzrokowy nie jest wymagany by efektywnie korzystać z AAC i rzadko jest priorytetem. Faktem jest, że wiele nie utrzymuje kontaktu wzrokowego, ponieważ jest to ich sposób radzenia sobie z zaburzeniami przetwarzania bodźców. Osoby te znaczenie lepiej słuchają i  przetwarzają
    to co usłyszą kiedy NIE PATRZĄ na partnera komunikacyjnego.

     

  10. Nigdy nie jest za późno by zacząć rozwijać umiejętności komunikacyjne z wykorzystaniem AAC. Przyjęło się uważać, że większość procesów odpowiedzialnych za naukę języka zamyka się w obrębie pierwszych dwunastu lat życia. Jest jednak spora grupa osób, które rozpoczęły z sukcesem naukę komunikacji AAC będąc nastolatkami czy mając ponad dwadzieścia lat.


     

  11. PrAACtical Resources: 10 Things You May Not Know About ACC
    Carole Zangari tłumaczenie: Katarzyna Włodarczyk

19 grudnia 2018

Blog

DANE

KRS: 0000759988


NIP: 5170396028


REGON: 38194805700000


KONTO: 98114020040000390278282719

KONTAKT

ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski     
           

 

 

 tel. 660 197 119

 

 generaacja@gmail.com

 

 

Przycisk

Przycisk

Przycisk