Kiedy możemy oczekiwać od osoby, że będzie używała symboli/ gestów do komunikacji?
Wybierając i tworząc sytuację komunikacyjną aby zachęcić osobę do komunikowania się za
pomocą systemu AAC należy zastanowić się czy spełniają one następujące trzy warunki:
1. FAJNA i motywująca. Nie chodzi tylko o proszenie o rzeczy bardzo motywujące jak ulubiona zabawka, aktywność, jedzenie. Powinny być to także aktywności o średnim poziomie gratyfikacji dla dziecka np. jego kolejka w grze planszowej, proszenie o pomoc w osiągnięciu zamierzonego rezultatu, proszenie innych osób o zrobienie czegoś dla niego lub komentowanie rzeczy które są dla dziecka interesujące i motywujące.
2. FUNKCJONALNA, użyteczna i odnosząca się do tych rzeczy, o których osoba nie może efektywnie zakomunikować tylko i wyłącznie z użyciem gestów naturalnych np. nauka komunikatu „chcę”+ „bajka” jest bardziej funkcjonalna niż wskazywanie telewizora; nauka „chcę”+”Peppa” może być dla dziecka bardzo ważne jeśli nie ma możliwości powiedzenie w łatwiejszy i szybszy sposób tytułu ulubionej bajki.
3. FIZYCZNIE DOSTĘPNA, szybka i efektywna: jeśli osoba spędza zbyt dużo czasu szukając symbolu to bardzo prawdopodobne, że zanim znajdzie minie tyle czasu, że nie będzie to już dla niej ważny temat i zajmie się czymś innym.
Opracowanie: „Communication Partners Booklet”
Katarzyna Włodarczyk
Blog
DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com