Uczenie dzieci z ASD komunikacji polega na zapewnieniu wielu różnych metod wsparcia, w celu opanowania bazowych umiejętności poprawiających sposób funkcjonowania dziecka.
Technologia pozwala efektywnie przekazywać informacje w sposób uniemożliwiający popełnienie błędu, ale dający przestrzeń do ćwiczenia nowych umiejętności i wzmacniania rozumienia pojęć w sposób przyjemny i niezależny. Podstawowe umiejętności w zakresie nauki czytania i pisania oraz umiejętności matematyczne również mogą być uczone z wykorzystaniem wielomodalnych strategii.
(Multi- modality supports for children on the autism spectrum Linda J. Burkhart)
AAC i AT (w tym komputery i SDG) powinny być rozważone jeśli inne metody okażą się nieskuteczne lub jeśli osoba znacząco korzysta ze wzrostu elastyczności komunikacyjnej zapewnianej przez te urządzenia. Zalecane jest stałe monitorowanie osiągania zamierzonych celów. (Rating B evidence)
(Nonmedical Interventions for Children With ASD: Recommended Guidelines and Further Research Needs)
Wyniki badań wskazują, że użycie komputerów i przenośnych komunikatorów jest efektywną metodą rozwijania umiejętności szkolnych, komunikacyjnych, społecznych i innych w przypadku dzieci z ASD.
Badania porównawcze aplikacji do komunikacji wykazały, że wszystkie aplikacje (aplikacje bazujące na PCS-ach, Proloquo2Go) są skuteczne w nauce tych umiejętności. Wszystkie urządzenia wysokiej technologii wykazały podobną efektywność w zakresie wspierania nauki
i dostarczania motywacji, natomiast iPady zostały ocenione jako najłatwiejsze w użyciu.
(Determining Studies Conducted upon Individuals with Autism Spectrum Disorder Using High-Tech Devices)
Wyniki wysokiej jakości badań potwierdzają skuteczność użycia komunikatorów generujących mowę jako części funkcjonalnego treningu komunikacyjnego w zastępowaniu trudnych zachowań.
Bazując na rozbudowanych wysokiej jakości badaniach można stwierdzić, że wykorzystanie komunikatorów generujących mowę jest skuteczną metodą nauki osób z ASD funkcji proszenia rozpatrywanej jako najważniejszej na początkowym etapie nauki komunikacji.
(Speech Output Technologies in Interventions for Individuals with Autism Spectrum Disorders: A Scoping Review)
Opracowanie: Katarzyna Włodarczyk
Blog
DANE
KRS: 0000759988 |
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com