“Badanie sukcesu komunikacyjnego” to polska adaptacja “Communication Success Screening by Dynavox”.To proste narzędzie o charakterze przesiewowym. Udzielenie odpowiedzi na 16 pytań zamkniętych (odpowiedzi tak-nie) pomoże określić czy w przypadku badanej danej osoby, która doświadcza trudności komunikacyjnych, wprowadzenie interwencji AAC może przyniesie korzyści.
“Badanie sukcesu komunikacyjnego” może być wykonane na dwa różne sposóby:
a. rodzic/opiekun sam udziela odpowiedzi a następnie omawia je z odpowiednim specjalistą (nauczycielem, logopedą, osobą zajmującą się AAC),
b. zespół specjalistów pracujących z badaną osobą odpowiada na pytania najpierw indywidualnie, a następnie konfrontuje wyniki ustalając wspólną wersję i plan podejmowanych działań.
Czy osoba badana: |
tak |
nie |
znajduje się w grupie ryzyka wystąpienia trudności w zakresie rozwoju mowy i języka z powodu diagnozy medycznej lub psychologicznej (np. mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, afazja, rdzeniowy zanik mięśni, zespół genetyczny)? |
|
|
ma trudności w komunikowaniu swoich myśli (np. proszeniu o konkretną rzecz, opowiadaniu historii, dzieleniu się swoimi pomysłami)? |
|
|
ma trudności z zaspokojeniem podstawowych potrzeb? |
|
|
próbuje komunikować się werbalnie, ale jej próby są niezrozumiałe dla większości rozmówców? |
|
|
frustruje się i zachowuje w sposób niewłaściwy w danej sytuacji, kiedy nie może efektywnie komunikować się z innymi? |
|
|
wykazuje zainteresowanie sytuacjami społecznymi, ale brakuje jej werbalnych możliwości uczestnictwa w interakcji? |
|
|
ma trudności w inicjowaniu kontaktu z innymi?
|
|
|
używa przedmiotów, zdjęć, obrazków do zaspokojenia podstawowych potrzeb, ale potrzebuje możliwości dalszego rozwoju językowego? |
|
|
ma stwierdzone opóźnienia w osiąganiu kamieni milowych (np. głużenie, gaworzenie, pierwsze słowa),w zakresie rozwoju mowy? |
|
|
odpowiada adekwatnie na pytania zamknięte (tak/nie)? |
|
|
ma trudności w uczestniczeniu w rozmowie rówieśników?
|
|
|
w rozmowie z nieznaną osobą korzysta z pomocy znanego rozmówcy (np. rodzica/ nauczyciela)?
|
|
|
osobą niemówiącą i komunikuje się najefektywniej za pomocą mimiki twarzy, języka ciała, gestów i zachowań (zarówno społecznie akceptowalnych jak i społecznie nieakceptowalnych)? |
|
|
doświadcza trudności w uczestniczeniu w codziennych czynnościach (np. aktywności domowe, zabawa, czynności rutynowe)? |
|
|
Czy obrazki/ zdjęcia wpływają na poprawę rozumienia i ekspresji u osoby badanej? |
|
|
posiada mniej niż 20 słów/ znaków, które są zrozumiałe dla każdego partnera komunikacyjnego? |
Jeśli w ankiecie osoba badana uzyskała więcej niż 5 odpowiedzi na „tak” oznacza to, że podjęcie działań mających na celu wprowadzenie odpowiednio dobranych technik i narzędzi komunikacji wspomagającej
i alternatywnej wpłynie pozytywnie na efektywność komunikacji badanej osoby.
Opracowanie: Katarzyna Włodarczyk
Blog
DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com