-
Baza wiedzyKomunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) to fascynujące,
ale bardzo złożone zagadnienie!
Chcąc jak najlepiej wspierać osoby niemówiące w budowaniu nowych kompetencji komunikacyjnych, trzeba się do tego dobrze przygotować.
Szukasz wiedzy o AAC? Nurtuje Cię jakieś zagadnienie i chcesz znaleźć odpowiedź na swoje pytania lub rozwiać wątpliwości? Zaglądnij do naszej bazy wiedzy!
Piszemy o zagadnieniach związanych z szeroko rozumianym AAC w podejściu opartym o zakładanie kompetencji (presuming competence) i modelowanie (Aided Language Stimulation).A wszystko w oparciu o światową literaturę i najnowsze badania!-
Słownik podstawowych pojęć
Modelowanie to klucz do sukcesu komunikacyjnego Użytkowników AAC! AAC, CNN, CVI, AT, autonomia, modelowanie, skanowanie, eyetrackery, switch’e itd.
Dowiedz się więcej
O co chodzi? Co oznaczają te skróty? Jak rozumiemy pewne pojęcia? Sięgnij do naszego „słownika” jeśli cokolwiek wydaje się nowe lub niejasne! -
Modelowanie
Modelowanie to klucz do sukcesu komunikacyjnego Użytkowników AAC! Po co modelować?
Dowiedz się więcej
Kiedy modelować? Co modelować? Na te i na inne pytania o modelowanie znajdziesz odpowiedzi poniżej! -
Diagnoza
Dobrze zrobiona diagnoza to nie tylko punkt wyjścia,
Dowiedz się więcej
ale i konkretne wskazówki do pracy z osobą ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (CCN). D Dowiedz się więcej o tym na co musisz zwrócić uwagę rozpoczynając pracę z Użytkownikiem AAC! -
Dobór słownictwa
Jakich słów potrzebuje osoba ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (CCN)? Ile słów wystarczy? Ile to jest „za dużo” a ile to „za mało”? Czym są rozbudowane systemy językowe i kompetencje strategiczne?
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej o zasadach doboru słownictwa do indywidualnych pomocy komunikacyjnych dla Użytkowników AAC! -
Partner komunikacyjny
W procesie budowania komunikacji z osobą niemówiącą najważniejsi są ludzie! Nawet idealna książka
Dowiedz się więcej
czy najnowocześniejsze urządzenie nie zastąpi dobrze przygotowanego partnera komunikacyjnego.
O czym pamiętać, a czego unikać w rozmowie z Użytkownikiem AAC? Jak się przygotować do bycia dobrym partnerem? -
Książka do komunikacji – Metody dostępu
AAC to nie tylko symbole na rzepach, czy pokazywanie symboli paluszkiem. To, że ktoś nie
Dowiedz się więcej
wskazuje lub nie wybiera ręką wcale nie oznacza, że nie powinien mieć wprowadzanej komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC), czy dostępu do dużej ilości słów. Trudności ruchowe nie mogą być barierą i hamulcem dawania dostępu do rozbudowanych systemów językowych. Dlatego w naszej bazie wiedzy prezentujemy przegląd różnych metod dostępu dla Użytkowników AAC! -
AAC i autyzm
Wprowadzanie AAC osobom z ASD jest praktyka opartą na dowodach (evidence based practice)! Co więcej,
Dowiedz się więcej
nie dotyczy to tylko metody PECS! Czy AAC zahamuje rozwój mowy? Jakie inne metody i podejścia można stosować w pracy z osobami z ASD? I czy jest związek między zachowaniami trudnymi a komunikacją?
Poniżej znajdziesz wskazówki i dobre praktyki komunikacyjne jakie powinno się wprowadzać w pracy z osobami w spektrum! -
CVI a komunikacyjna
Komunikacja alternatywna z osobami z korowymi zaburzeniami widzenia (CVI) to nie lada wyzwanie!
Dowiedz się więcej
Ale wyzwanie które warto podjąć! Odpowiednie wsparcie wymaga przede wszystkim zrozumienia doświadczanych przez drugą osobę trudności, aby być w stanie odpowiednio dostosować nasze działanie do jej potrzeb. W naszej bazie wiedzy dowiedz się więcej nie tylko o tym czym jest CVI i jakie są ich cechy charakterystyczne,
ale również jakie strategie komunikacyjne odpowiadają indywidualnym potrzebom tej wyjątkowej grupy osób! -
AAC dla osób z zespołem Retta
To że Zespół Retta nie jest jednoznaczny z głęboką niepełnosprawnością intelektualną to już wiemy!
Dowiedz się więcej
Wiemy również, że osoby z tym zespołem mogą uczyć się nie tylko rozbudowanej komunikacji
ale również czytania i pisania. Jednak wiemy również, że wpisana w zespół apraksja skutecznie utrudnia sprawę.
Jak sobie poradzić z apraksją? Czy eytracking to jedyne rozwiązanie komunikacyjne dla osób z zespołem Retta? -
Nauka czytania i pisania
Każda osoba niezależnie od rodzaju i stopnia doświadczanych trudności ma podstawowe i niezbywalne prawo do bycia uczoną czytania i pisania! Bo to właśnie umiejętność pisania zapewnia pełną autonomię komunikacyjną!!! Czy jest to możliwe? Jak najbardziej! Trzeba tylko wiedzieć jak dostosować proces nauki czytania i pisania do indywidualnych potrzeb i możliwości. W naszej bazie wiedzy dzielimy się zarówno wiedzą merytoryczną o procesie jak i praktycznymi wskazówkami do wdrożenia w życie choćby zaraz!
Dowiedz się więcej -
Technologia wspomagająca
„Technologia sprawia, że zrobienie pewnych rzeczy przez osoby pełnosprawne jest szybsze i łatwiejsze. Technologia może sprawić również, że zrobienie pewnych rzeczy przez osoby z niepełnosprawnością jest w ogóle możliwe!” (IBM, 1999) Technologia wspomagająca (AT) daje ogromne możliwości także Użytkownikom AAC!
Dowiedz się więcej
Jednak trzeba wiedzieć, jak mądrze ją dobrać, a następnie wykorzystać. Obsługa komputera wzrokiem,
czy kontrola otoczenia maluteńkim przyciskiem to nie sci-fiction a rzeczywistość!
-