Bazalne kompetencje partnera komunikacyjnego

 

Na początku wspólnej drogi rozwoju komunikacji, zwłaszcza kiedy spotykamy młodsze dzieci albo osoby z wieloma wyzwaniami sensorycznymi lub motorycznymi, musimy zmienić swoje nastawienie do tego czym będzie wspólne komunikowanie.

Potrzebujemy także dostosować swój przekaz do możliwości percepcyjnych odbiorcy.

 

Przygotuj też środowisko – schowaj niepotrzebne przedmioty, wyłącz przeszkadzające urządzenia, ścisz komórkę – to jest czas, który spędzacie razem.

 

Pomyśl o rozmowie jak o wymianie – pilnuj, żeby nie zabierać całego czasu tylko dla siebie!

 

Nasza pozycja ciała –pozwól widzieć rozmówcy Twoją twarz. Siądź niżej albo bardziej się nachyl. Czasem lepsze będzie siedzenie twarzą-w-twarz, czasami większy dystans (jeżeli dla osoby siedzenie naprzeciwko siebie jest zbyt konfrontacyjne, usiądź w pozycji pod kątem 90 stopni).

 

Okaż zainteresowanie!

 

Obserwuj zachowania swojego partnera.

 

Nazywaj te zachowania, inicjatywy.
 

Daj potwierdzenie, że zrozumiałeś kierowaną do Ciebie inicjatywę. Czasem nie trzeba więcej niż zwykłe „yhym”. „Patrzysz na pudełko, chcesz żebym podała” „Szafka. Nie możesz otworzyć.” Może to też czas, żeby dołączyć do wspólnej aktywności?

 

Jak mówić?

 

Przede wszystkim: mów mniej - mniej słów, mniej znaków. To nie ty masz być tu gwiazdą…

 

Cisza czyni cuda! Wykorzystaj pauzy, aby bardziej skupić uwagę rozmówcy! Poczekaj na kolejny krok w Twoim kierunku.

 

Mów wolniej – daj szansę na reakcję! Jedno pytanie na raz.

 

Słowa klucze – akcentuj słowa, które w Twojej wypowiedzi są najważniejsze.

 

Pokazuj, wskazuj, graj! Bądź atrakcyjny dla swojego rozmówcy, zwróć uwagę na to, jak istotne jest to co dzieje się tu i teraz.

 

Jeżeli zaczynasz dopiero przygodę z AAC, przeczytaj też: 

 

Inspiracja:

Weitzman, E., Greenberg, J. (2014). Razem uczymy się mówić. Przewodnik dotyczący wspomagania rozwoju językowego dzieci dla opiekunów i nauczycieli przedszkolnych. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Rogers, S.J., Dawson, G., Vismara,L.A. (2015). Metoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem (ESDM) Kraków: Wydawnictwo UJ.

23 marca 2020

Blog

DANE

KRS: 0000759988


NIP: 5170396028


REGON: 38194805700000


KONTO: 98114020040000390278282719

KONTAKT

ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski     
           

 

 

 tel. 660 197 119

 

 generaacja@gmail.com

 

 

Przycisk

Przycisk

Przycisk