• No one has Ever Become Poor from Giving!

Osoba ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (CCN)

Złożone potrzeby komunikacyjne (ang. complex communication needs) to szerokie pojęcie opisujące doświadczanie trudności w zakresie mowy, języka i komunikacji (https://www.communicationrights.org.au/resources/glossary/complex-communication-needs-ccn/N)  jak rownież w zakresie umiejętności czytania i pisania (ASHA, nd) (https://www.asha.org/practice-portal/professional-issues/augmentative-and-alternative-communication/#collapse_1) w skutek wrodzonej lub nabytej niepełnosprawności albo nieneurotypowości. Jednostka uznawana jest za osobę ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, jeśli „użycie mowy nie umożliwia jej poradzenia […]

Czytaj więcej →
Modelowanie w AAC

Modelowanie to strategia AAC polegająca na jednoczesnym używaniu pomocy komunikacyjnej i mówieniu. Bazuje na założeniu, że posługiwania się AAC nauczyć się można tak, jak w przypadku mowy typowo rozwijających się dzieci, poprzez obserwację oraz interakcję z partnerami komunikacyjnymi, którzy będę mówić i używać AAC (Carter, Biggs, 2018). Przykładowo, mówiąc „Cześć”, mogę pokazać taki symbol na […]

Czytaj więcej →
Najważniejszy partner komunikacyjny!

Komunikacja nie dzieje się w próżni! Komunikujemy się z różnymi osobami, czasem nie zastanawiając się nawet, ile takich osób codziennie napotykamy i jakie są ich kompetencje… W ten piątek chciałybyśmy poruszyć temat wyjątkowej sytuacji Użytkowników AAC a dokładniej: z kim na co dzień rozmawiają, jak wygląda przygotowanie tych rozmówców oraz tego kto jest najważniejszym partnerem […]

Czytaj więcej →
Słowa do komunikacji- na zawsze, czy na teraz?

Czy narzędzie do komunikacji tworzy się raz i powinno służyć swojemu właścicielowi przez całe życie? Czy są jakieś wskazówki, zgodnie z którymi powinniśmy prowadzić okresowe “przeglądy” i modyfikacje systemu AAC? Jak zbudować książkę do komunikacji, która nadąża za potrzebami rozwojowymi użytkownika AAC? Te wątki na pewno poruszymy w czasie kolejnego live’u!

Czytaj więcej →
PODD- co to w ogóle znaczy?

o opublikowaniu wczorajszego wydarzenia otrzymałyśmy na wszystkie Fundacyjne skrzynki masę pytań.  To jest zdecydowanie ten moment , by w piątkowy wieczór porozmawiać o PODD!Co oznacza ten skrót?Co innowacyjnego niesie ze sobą takie podejście do AAC?Chętnie spotkamy się, by na żywo odpowiedzieć na Wasze pytania!

Czytaj więcej →
Sieć partnerów komunikacyjnych
PRZYGOTOWANIE PARTNERÓW… JUŻ OD MOMENTU DIAGNOZY AAC!

Używanie AAC to nie jest „naturalna”, wrodzona sprawność, którą każdy z nas ma! AAC nie jest intuicyjne! Korzystając z narzędzi komunikacyjnych często mimowolnie ujawniamy głęboko zakorzenione postawy i style w komunikowaniu, zwykle w tej sytuacji wysoce niepożądane (Blackstone, 2007). Zamiast cierpliwie czekać na własne komunikaty osoby ze złożonymi potrzebami w komunikowaniu, zapełniamy ciszę zasypujemy go […]

Czytaj więcej →
Partner komunikacyjny
PRZYGOTOWANIE RÓWIEŚNIKÓW

Szczególną grupę, o której nie powinniśmy zapominać w czasie przygotowywania partnerów, stanowi rodzeństwo i pozostali znajomi w podobnym wieku: koledzy, koleżanki, przyjaciele i dalsi krewni użytkownika AAC. O czym należy pamiętać przygotowując równolatków? Że zazwyczaj jest to niezwykle istotna grupa (z punktu widzenia dziecka – użytkownika AAC), dostarczająca ogromu motywacji, mimowolnie zachęcająca do naśladowania. I […]

Czytaj więcej →
Kto NIE powinien używać AAC?

Kto NIE powinien używać AAC? Kto NIE powinien wprowadzać komunikacji wspomagającej i alternatywnej?Odpowiedzi na te pytania nie są proste, ale postaramy się postawić sprawę jasno… dla kogo jest AAC i na jakich założeniach powinniśmy się oprzeć.Jeśli Ty także potrzebujesz odpowiedzi na te pytania, oglądnij koniecznie to nagranie z piątku 10.09.2021

Czytaj więcej →
Make a Donation
Paybal button
Become A volunteer