• No one has Ever Become Poor from Giving!

Osoba ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (CCN)

Złożone potrzeby komunikacyjne (ang. complex communication needs) to szerokie pojęcie opisujące doświadczanie trudności w zakresie mowy, języka i komunikacji (https://www.communicationrights.org.au/resources/glossary/complex-communication-needs-ccn/N)  jak rownież w zakresie umiejętności czytania i pisania (ASHA, nd) (https://www.asha.org/practice-portal/professional-issues/augmentative-and-alternative-communication/#collapse_1) w skutek wrodzonej lub nabytej niepełnosprawności albo nieneurotypowości. Jednostka uznawana jest za osobę ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, jeśli „użycie mowy nie umożliwia jej poradzenia […]

Czytaj więcej →
Na nadawaniu znaczenia zachowaniom AAC się zaczyna ale NIE kończy!

Chociaż od samego początku istnienia „generAACji” dużo mówimy o tym jak ważne jest traktowanie zachowań jako komunikatów. Wiemy jednak, że nie możemy zatrzymać się wyłącznie na zauważaniu i podążaniu za zachowaniami. Jakkolwiek nadawanie znaczenia zachowaniom/ odzwierciedlanie jest bardzo ważne dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego, to mając tą solidną bazę pod budowanie dalszych kompetencji […]

Czytaj więcej →
Wprowadzanie AAC zacznij od siebie!

„Aby móc się zachowywać zdrowie i zdrowo się rozwijać potrzebujemy wokół siebie innych wyregulowanych układów nerwowych”. To zdanie usłyszane na jednym ze szkoleń może stanowić streszczenie w pigułce wielu teorii psychologicznych i psychoterapeutycznych w tym teorii poliwawagalnej Porgesa, myśli Winnicota czy Bolwby’ego, które znajdują także swoje głębokie uzasadnienie na gruncie komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC).  […]

Czytaj więcej →
ON/A SIĘ NIE KOMUNIKUJE?

Na początku swojej pracy w trakcie pierwszego spotkania jednym z pytań jakie zadawałam rodzicowi było: „W jaki sposób w codziennych sytuacjach komunikuje się Pan/i ze swoim dzieckiem?”. Najczęstszą odpowiedzią jaką dostawałam były wariacje wokół zdania „on/a się ze mną nie komunikuje” lub „nie mamy komunikacji”. Zaczęłam więc zadawać inne pytanie. „A po czym Pan/i wie, […]

Czytaj więcej →
Na grafice przedstawiono w prostokątnych polach pierwsze strony z prezentacji Modeluj jak MASTERPAL
Poznaj „Modeluj jak MASTERPAL”

Jeśli czytacie materiały generAACji już od jakiegoś czasu, to na pewno wiecie, że przygotowanie partnerów komunikacyjnych jest fundamentem komunikacji z użyciem AAC. W języku polskim nie ma publikacji, które całościowo ujmowałyby temat szkolenia partnerów komunikacyjnych. Aby wypełnić tę lukę prezentujemy Wam dziś tłumaczenie znanego w Stanach Zjednoczonych materiału Tabi Jones Wohleber „MODEL as a MASTERPAL”. […]

Czytaj więcej →
Strategie wizualne dla osób w spektrum autyzmu – do czego są przydatne?

W polskim systemie edukacji strategie wsparcia wizualnego uczniów w spektrum autyzmu (ASD) wydają się bardzo powszechną praktyką. Nie powinny być nigdy traktowane jako coś „zamiast” indywidualnego systemu komunikacyjnego, lecz jako jego kolejny element. Stosowanie odpowiednio dobranego wsparcia wizualnego może jednak przynieść wiele korzyści. Dzięki strategiom wizualnym uczeń z ASD może (Abramson, 2017): Wobec tych niezwykle […]

Czytaj więcej →
Kiedy AAC przyda się osobie w spektrum autyzmu?

Jak najlepiej odpowiedzieć na to pytanie?  Co mogłoby pomóc osobom podejmującym decyzje w zespołach terapeutycznych, by wsparciem objąć wszystkie osoby potrzebujące AAC? Spotykając osobę w spektrum autyzmu (ASD), po wstępnym zapoznaniu się, wywiadzie, nawet przeprowadzonej diagnozie, specjaliści czy nauczyciele często stają przed pytaniem: czy to ile mówi dana osoba to jest „wystarczająco”? Na ile osoba […]

Czytaj więcej →
Pamiętam pierwsze spotkania

Pamiętam pierwsze spotkanie. Najpierw z Mamą – pełna obaw i wątpliwości, czy z jej Małym Człowiekiem uda się cokolwiek wypracować. Chociaż Mały Człowiek miał dopiero dwa latka, to wielokrotnie usłyszała już, że „z nimi się nic nie da”, „z niego nic nie będzie”. Pamiętam pierwsze spotkanie z Małym Człowiekiem – stanowczym przeciwnikiem jakiejkolwiek innej pozycji […]

Czytaj więcej →
Potrzebujemy zrozumieć siebie nawzajem

W kontekście mówienia o komunikację wspomagającej alternatywnej myślenie o potrzebie zrozumienia siebie nawzajem może wydawać się prozaicznym frazesem. Kiedy jednak pomyślimy sobie różnych osobach uczestniczących w procesie budowania i rozwijania komunikacji z osobą ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (rodzicach, rodzeństwie, terapeutach, nauczycielach, rehabilitantach) widzimy że ta potrzeba zrozumienia dotyczy nie tylko relacji “osoba mówiąca- osoba ze […]

Czytaj więcej →
Pułapka „autostymulacji” – jak sobie z nią radzić?

Jedną z częstych obaw zgłaszanych przed wprowadzeniem AAC uczniowi w spektrum autyzmu jest niepokój o wystąpienie stereotypowych, powtarzalnych zachowań, „izmów”, autostymulacji. Przykładowo: rodzice czy też opiekunowie odwlekają decyzję o rozpoczęciu używania tabletu z oprogramowaniem komunikacyjnym, gdyż niepokojąc się, że dziecko będzie odsłuchiwać wielokrotnie te same dźwięki syntezy, zajmować się tym przez cały czas, spędzać czas […]

Czytaj więcej →
Podaruj 1,5%

„generAACja” ma już 4 lata!Dziękujemy Wam za wspólne lata działalności i kredyt zaufania, którym nas obdarzacie.  W 2023 roku po raz pierwszy możecie wesprzeć nasze działania na rzecz osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (AAC) i ich Rodzin przekazując nam 1,5% podatku. Jeśli bliska jest Ci nasza misja – wysokiej jakości wspomaganie komunikacji dla osób ze złożonymi […]

Czytaj więcej →
Make a Donation
Paybal button
Become A volunteer