• No one has Ever Become Poor from Giving!

Osoba ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (CCN)

Złożone potrzeby komunikacyjne (ang. complex communication needs) to szerokie pojęcie opisujące doświadczanie trudności w zakresie mowy, języka i komunikacji (https://www.communicationrights.org.au/resources/glossary/complex-communication-needs-ccn/N)  jak rownież w zakresie umiejętności czytania i pisania (ASHA, nd) (https://www.asha.org/practice-portal/professional-issues/augmentative-and-alternative-communication/#collapse_1) w skutek wrodzonej lub nabytej niepełnosprawności albo nieneurotypowości. Jednostka uznawana jest za osobę ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, jeśli „użycie mowy nie umożliwia jej poradzenia […]

Czytaj więcej →
Kod kolorów w książkach PODD

Kod kolorów w AAC – co to jest? Kod kolorów to wykorzystywany przy tworzeniu pomocy komunikacyjnych sposób na zaznaczenie symboli ze względu na ich znaczenie gramatyczne. Kod kolorów (obok klucza Fidgerald oraz grupowania) jest sposobem organizacji symboli w pomocy komunikacyjnej. W pierwszej kolejności kod kolorów jest dla partnera komunikacyjnego. Ma wspierać partnerów w szybszym odnajdywaniu […]

Czytaj więcej →
PODD- z myślą o potrzebach wszystkich

Jednym z aspektów, dla których wybrałyśmy i popularyzujemy metodę PODD jest fakt, że kompleksowo odpowiada on zarówno na potrzeby osób wskazujących bezpośrednio symbole palcem, jak i osób, które tej możliwości nie mają.  PODD w pierwszej kolejności dedykowany był głównie osobom z Mózgowym Porażeniem. Chociaż część z nich miała możliwość dostępu bezpośredniego dla wielu z nich […]

Czytaj więcej →
Diagnoza w AAC= diagnoza całego systemu

Komunikacja nigdy nie dzieje się w próżni. Aby móc się porozumiewać potrzebne są przynajmniej dwie osoby, które będą w stanie zrozumieć nadawany przez drugą osobę komunikat. Przetworzyć go i na niego zareagować w sposób zrozumiały dla drugiej strony. Jest zupełnie oczywiste jeśli myślimy o komunikacji osób mówiących i być może nawet się nie zastanawiamy nad […]

Czytaj więcej →
Diagnoza w AAC=diagnoza perspektywiczna

Wygotski twierdził, że diagnoza, w której badający nie wchodzi w interakcje z osobą badaną, dostarcza jedynie informacji o przeszłości i obecnym funkcjonowaniu danej osoby badanej. Ale nie dostarcza najważniejszych informacji! Nic nie mówi o  potencjale tej osoby i jej  możliwościach uczenia się.  Dlatego cała pedagogika jak i  wiele podejść terapeutycznych opiera się o tak zwaną […]

Czytaj więcej →
Diagnoza w AAC= diagnoza funkcjonalna

Niepełnosprawność intelektualną w stopniu znaczny. Autyzm atypowy. Mutacja MECP2. c.[232G>T];[232=]. Zespół IQSEC2. Aspartyloglikozaminuria. Zespół pozapiramidowy.Co Ci to właściwie mówi? Diagnozy. Czasami trudne do wypowiedzenia.  Niewiele znaczące i nic wyjaśniające, kiedy słyszy się ję po raz pierwszy.Diagnozy, które mogą opisywać pewien wycinek rzeczywistości osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi oraz tłumaczyć przyczynę doświadczonych trudności i wyzwań.Diagnozy wypisywane […]

Czytaj więcej →
Modelowanie krok po kroku

Modelowanie – co to takiego? „Dziecko, ucząc się mówić, samodzielnie wybiera słowa, których chce użyć, z szerokiego repertuaru słów, które słyszy lub widzi w codziennych sytuacjach. Dziecko korzystające z AAC będzie niezależnie wybierać słowa tylko spośród tych, które inni ludzie wybrali i modelowali mu w dostępny dla niego sposób” (Porter, Kirkland 1995). Strategia modelowania polega […]

Czytaj więcej →
Dlaczego wybrałyśmy i propagujemy metodę PODD?

Od jakiegoś czasu sporo PODDu pojawiło się w naszych działaniach, postach czy szkoleniach.Dlaczego akurat tę metodę wybrałyśmy i robimy co możemy aby ją rozwijać i propagować?Oto 5 najważniejszych (ale oczywiście nie jedynych) powodów: Metoda PODD wpisuje się w podejście oparte o wspomagany przekaz językowy! Fundacja „generAACja” od samego początku promuje właśnie to podejście do komunikacji […]

Czytaj więcej →
Jak okiełznać książkę PODD?

Czy Ty też tak miałaś/eś, że wraz z pierwszym spojrzeniem na książkę PODD ciekawość mieszała się z paniką a w głowie tłukła się jedna, nieznośna myśl: „To takie skomplikowane! PODD przyprawia mnie o zawrót głowy… JAK JA SOBIE PORADZĘ!?” Dziś przychodzimy z pomocą i mini-instrukcją. Może już nie dla Ciebie, ale kolejnych osób, które powinny […]

Czytaj więcej →
Czy książka PODD to taki gotowiec?

Czy da się komunikować z drugim człowiekiem, jeśli do dyspozycji mamy parę stron z uniwersalnymi* słowami? Chętnie odpowiadamy na Wasze pytania związane ze wspomaganiem komunikacji. Czasem to dość kontrowersyjne tematy Dziś chcę pokazać, że książka PODD gotowcem NIE JEST i to właśnie modyfikacje czynią z niej INDYWIDUALNE narzędzie do komunikacji! Dylemat „gotowce” czy AAC szyte […]

Czytaj więcej →
PODD wspiera także partnerów komunikacyjnych! Czyli o tym, dlaczego strach ma tylko wielkie oczy

Doskonale wiemy, że komunikacja nie zachodzi w próżni! Aby się dogadać Użytkownik AAC potrzebuje mieć zarówno narzędzie jak i umiejętności jego wykorzystania. Ale to nie wystarczy! Także osoba z którą rozmawia — partner komunikacyjny- musi wiedzieć i umieć z Użytkownikiem AAC rozmawiać. I tutaj bardzo często pojawiają się pytania, wątpliwości i wyzwania. Jak wspierać partnerów […]

Czytaj więcej →
Make a Donation
Paybal button
Become A volunteer