• No one has Ever Become Poor from Giving!

SYMBOLE UTRUDNIAJĄ NAUKĘ CZYTANIA!

Ale ułatwiają  komunikację!!! (Koppenhaver, Erikcson, 2020). Podstawą rozwoju umiejętności czytania i pisania jest dostęp do rozbudowanych, dobrze zorganizowanych KSIĄŻEK DO KOMUNIKCJI. Systemów językowych umożliwiających rozmowę na wiele tematów, w rożnych kontekstach. Użytkownicy AAC ucząc się czytania i pisania potrzebują mieć możliwość rozbudowanej komunikacji umożliwiającej m.in:-komentowanie, -zadawanie pytań, -dzielenie się uczuciami, -wyrażanie rozumienia -i angażowanie się w interakcje komunikacyjne z […]

Czytaj więcej →
PISANIE= PEŁNA AUTONOMIA

Głównym celem AAC jest umożliwienie użytkownikowi zaspokojenia swoich zróżnicowanych potrzeb komunikacyjnych w sposób maksymalnie niezależny, dokładny, efektywny, precyzyjny  i społecznie akceptowany, aby rozumieć innych i być zrozumianym.” (Porter, 2019). Symbole odgrywają ogromną rolę w procesie terapii i edukacji osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (CCN), umożliwiając i wspierając komunikację także osobom ze znacznymi niepełnosprawnościami (ang. significant […]

Czytaj więcej →
OD CZEGO ZACZĄĆ NAUKĘ CZYTANIA I PISANIA UŻYTWKONIKÓW AAC?

„Każda osoba niezależnie od stopnia i rodzaju doświadczanych trudności powinna być uczona czytania i pisania.” (Literacy Bill of Right) Każda więc także Użytkownicy AAC!Jednak w ich przypadku proces ten będzie wyglądał trochę inaczej i będzie wymagał innych metod i narzędzi. W przypadku wielu osób doświadczających trudności ruchowych rysowanie szlaczków i literek po śladzie jednak nie […]

Czytaj więcej →
PO CO I JAK ROBIĆ Z UŻYTKOWNIKAMI AAC CZYTANIE UCZESTNICZĄCE?

Wszyscy doskonale wiemy, że czytanie z dziećmi jest niezwykle ważne, rozwijające i potrzebne.A jak czytać z dzieciakami, które nie mówią, a komunikują się z wykorzystaniem AAC?Czym jest czytanie uczestniczące i czym różni się od zwykłego czytania?Po co i dlaczego się to robi?  Czytanie uczestniczące to interakcja jaka ma miejsce między dzieckiem a dorosłym, gdy razem […]

Czytaj więcej →
LITERACY BILL OF RIGHTS

Dostęp do nauki czytania  i pisania to podstawowe prawo, jakie przysługuje każdej osobie niezależnie od rodzaju ani stopnia niepełnosprawności.(Yoder, Erickson, Koppenhaver, 1997). Stwierdzenie to pojawia się w „Literacy Bill of Rights” opublikowanej w 1997 przez Center for Literacy and Disiabilities Studies na University of North Carolina. W dokumencie tym obok głównego prawa wymienione zostały prawa […]

Czytaj więcej →
KTO MOŻE SIĘ UCZYĆ CZYTANIA I PISANIA?

Punktem wyjścia do naszej pracy z osobami z CCN jest podejście oparte na zakładaniu kompetencji.W związku z tym zakładamy, że osoby te uczą się tego, czego są uczone, oraz że doświadczane przez nich trudności nie wynikają z braku ich możliwości, czy też stopnia niepełnosprawności,  a niewłaściwych metod nauczania lub naszego braku zrozumienia dla ich sposobu […]

Czytaj więcej →
KONWENCJONALNA NAUKA CZYTANIA I PISANIA

Konwencjonalna nauka czytania i pisania to taki zestaw aktywności i doświadczeń z tekstem pisanymi i czytanym, oraz osobami potrafiącymi czytać i pisać, które umożliwią osobie z CCN opanowanie tych umiejętności (zarówno jeśli chodzi o formę, treść i cel użycia)  na poziomie odpowiadającym typowym standardom dla danego wieku (Koppenhaver, 2000).  Tak więc w konwencjonalnej nauce czytania […]

Czytaj więcej →
KIEDY ZACZYNAĆ NAUKĘ CZYTANIA I PISANIA?

Nauka czytania i pisania rozpoczyna się… w trzecim trymestrze życia płodowego!  Jak pokazują badania, już na tym etapie dziecko jest w stanie odróżnić język i mowę od innych bodźców dźwiękowych, wyróżnić kiedy mówi mama, oraz różnicuje język matki od języków obcych (May, Byers- Heinlein. Gervain, Werker, 2011; Moon, Lagercrantz, Kuhl, 2013).  Umiejętności te, obok kilku […]

Czytaj więcej →
JAKIE KSIĄŻKI CZYTAĆ OSOBOM NIEMÓWIĄCYM???

Głos oddajemy Pani Basi Jenel-Rachwalskiej, Mamie Majki-Użytkowniczki AAC Podczas jednego ze spotkań w ramach cyklu dogadAAC się rozmawialiśmy właśnie o doborze książek do czytania uczestniczącego.  Po spotkaniu Pani Basia napisała niesamowicie ważne słowa, którymi chcemy się z Wami podzielić! „Chciałam jeszcze coś dopowiedzieć do moich wczorajszych słów o tym, że nie powinno tworzyć się “specjalnych” […]

Czytaj więcej →
Make a Donation
Paybal button
Become A volunteer