BO PODSTAWĄ NAUKI CZYTANIA I PISANIA JEST…

INDYWIDUALNE NARZĘDZIE DO KOMUNIKACJI!

 

Podstawą rozwoju zarówno komunikacji jak i umiejętności czytania i pisania jest dostęp do indywidualnej pomocy komunikacyjnej (książki lub komunikatora wysokiej technologii).

 

Musi ona umożliwiać użytkownikowi realizowanie różnych funkcji komunikacyjnych, w różnych sytuacjach, na różne tematy i z różnymi osobami. Musi być odpowiednio dostosowana do potrzeb sensoryczno- motorycznych, jak również zawierać słownictwo odpowiadające aktualnym potrzebom użytkownika jak i umożliwiające dalszy rozwój kompetencji językowych. Równie ważny jest aspekt operacyjny, czyli to w jaki sposób użytkownik nawiguje po systemie.

 

 

 

 

 

 

 

Posługiwanie się narzędziem opracowanym w oparciu o symbole do komunikacji znaczenie wspiera możliwości komunikacyjne osób z CCN. Jednak jak już wspominano- ma swoje ograniczenia. Ich przekraczaniu służą co prawda kompetencje strategiczne, strategie radzenia sobie z niezrozumieniem, pomyłką, tempem wypowiedzi, czy brakiem odpowiedniego słownictwa.

 

 

 

Jednak chcąc wspierać maksymalnie autonomiczną komunikację, w indywidualnej pomocy komunikacyjnej powinien znaleźć się również alternatywny długopis.

 

 

 

To w jaki sposób będzie on zaprojektowany zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika i być dobrany na zasadzie równowagi wymagań (im wyższe wymagania poznawcze tym niższe motoryczne), lub być opracowany zgodnie z aktualną metodą dostępu danego użytkownika.

 

 

 

 

 

CZAS

Dajmy sobie i użytkownikom AAC czas. Czas, w którym będziemy uczyć zanim zaczniemy wymagać. Czas, w którym uczymy w sposób i w warunkach dostosowanych do potrzeb i umiejętności konkretnej osoby. Czas, w którym użytkownik AAC ma przestrzeń na samodzielne działalnie i eksperymentowanie z pisaniem, czytaniem. Czas, w którym terapeuci będą rozwijać swoje kompetencje w zakresie najbardziej efektywnych form wsparcia i skutecznych metod nauki.

 

 

 

 

Ile czasu wystarczy?

Skoro typowo rozwijający się 8-9 latek spędza na nauce czytania i pisania ok. 2h dziennie uczniowie z niepełnosprawnościami powinni dostać szansę na naukę tych umiejętności co najmniej tyle sam czasu.
(Mike, 1995, Ericskon, Koppenhaver, 2019)

 

 

 

 

Różnie ważna co ilość czasu, jest także jego jakość!
Ponieważ ciągu dnia w klasie dla uczniów np. z niepełnosprawnościami sprzężonymi relatywnie dużo czasu spędza się na nauce czynności praktycznych, samoobsługowych;  pielęgnacji i czynnościach medycznych, tym większą rolę odgrywa jakość i skuteczność wykorzystywanych metod i strategii nauczania, zaangażowanie uczniów i osadzenie procesu uczenia w znaczącym kontekście.                   

 

 

Planowanie efektywnego wykorzystania czasu oznacza więc dobre wyważenie kosztów i korzyści. Np. szkoda czasu na naukę pisania ręcznego ucznia z czterokończynowym porażeniem, który co prawda ze wsparciem fizycznym kreśli po śladzie jedną literę  w formacie 4 na 10 minut, skoro w tym czasie mógłby napisać 5 zdań literując na tablecie z klawiaturą  i 15 z wykorzystaniem predykcji.


 

Erickson, K., Koppenhaver, D., (2019) Comprehensive Literacy for All. Teaching Students with Sagnificant Disiabilities to Read and Write, Paul.H. Brookes Publishing Co.

 

 

 

Opracowanie: Katarzyna Włodarczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28 czerwca 2020

Blog

DANE

KRS: 0000759988


NIP: 5170396028


REGON: 38194805700000


KONTO: 98114020040000390278282719

KONTAKT

ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski     
           

 

 

 tel. 660 197 119

 

 generaacja@gmail.com

 

 

Przycisk

Przycisk

Przycisk