Cechy charakterystyczne CVI
  1. Preferencja koloru.
    Można odnieść wrażenie, że dziecko znacznie chętniej patrzy na określony kolor, jednocześnie zdając się nie zauważać innych. Najczęściej obserwuje się preferencję czerwonego i żółtego,
    ale są również dzieci, które wolą np. pomarańczowy, niebieski, różowy.

     

  2. Potrzeba ruchu.
    Dla wielu dzieci z CVI dostrzeżenie przedmiotu jest znacznie łatwiejsze gdy znajduje się on
    w ruchu np. łatwiej patrzeć im na kręcący się wiatraczek lub lecący balon niż na te same przedmioty, ale prezentowane statycznie.

     

  3. Opóźniona reakcja.
    Dzieci z CVI potrzebują znacznie dłuższego czasu aby popatrzeć na przedmiot. Często można również zaobserwować, że szybko popatrzą na przedmiot i natychmiast odwracają wzrok.
    Z tego powodu prezentując dziecku przedmiot ważne aby dać mu odpowiednią do jego potrzeb ilość czasu.

     

  4. Trudność percepcji obrazów złożonych.
    Dzieci z CVI zwłaszcza w pierwszych fazach potrzebują znacznego uproszczenia prezentowanego im obrazu. Najlepiej aby przedmioty były  pozbawione szczegółów, jednokolorowe.
    Co więcej, tło na którym są prezentowane powinno być maksymalnie uproszczone, pozbawione rozpraszających detali. Pomoce stają się czarne ograniczniki na tle których prezentujemy jednokolorową zabawkę np. żółtą piłkę. Stworzenie odpowiedniego środowiska, z ograniczoną ilością bodźców umożliwiającego dostrzeżenie rzeczy istotnych odgrywa kluczową rolę w terapii widzenia osób z CVI.

     

  5. Wpatrywanie się w źródło światła.
    Dzieci z CVI często bardzo długo skupiają wzrok na źródle światła  (lampkach, oknach, słońcu). Można również odnieść wrażenie, że widzą rzeczy, których realnie nie ma, a patrząc na przedmioty/ osoby znajdujące się w otoczeniu nie patrzą „na” nie ale „przez” nie.

     

  6. Preferencja pola widzenia.
    Niektóre z dzieci z CVI mają zaburzone pole widzenia lub wolą patrzeć na obiekty znajdujące się w określonym położeniu np. mogą woleć patrzeć na przedmiot prezentowany peryferyjnie zamiast w polu centralnym lub obracać głowę i patrzeć pod kątem na przedmiot prezentowany w polu centralnym.

     

  7. Trudność w widzeniu na odległość.
    Dla pewnej grupy dzieci z CVI patrzenie na odległość stanowi znaczne wyzwanie, ale nie ze względu na zaburzenia ostrości widzenia (krótkowzroczność) a złożoność obrazu znajdującego się w dali. Przedmioty które chcą zobaczyć „giną” w natłoku innych bodźców wzrokowych.

     

  8. Brak lub zaburzenia odruchu mrugania. 
    Kiedy przedmiot szybko zbliża się w kierunku naszych oczu lub nosa naturalnym odruchem obronnym jest mrugnięcie. U wielu dzieci z CVI ten odruch mrugnięcia jest znacznie opóźniony lub nie ma go wcale.

     

  9. Preferencja patrzenia na przedmioty znane.
    Ponieważ przetwarzanie bodźców wzrokowych dla mózgów dzieci z CVI stanowi duże wyzwanie, dzieci te często wolą patrzeć na znane przedmioty, które mózg łatwiej rozpoznaje i szybciej przetwarza.

     

  10. Zaburzona koordynacja oko- ręka.
    Dzieci z CVI doświadczają trudności w jednoczesnym patrzeniu na przedmiot, zaplanowaniu i wykonaniu ruchu sięgnięcia po niego. Dlatego często można zaobserwować, ze najpierw patrzą na przedmiot, następnie odwracają wzrok i dopiero sięgają.

 

 

http://littlebearsees.org/what-is-cvi/

Opracowanie: Katarzyna Włodarczyk

09 września 2019

Blog

DANE

KRS: 0000759988


NIP: 5170396028


REGON: 38194805700000


KONTO: 98114020040000390278282719

KONTAKT

ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski     
           

 

 

 tel. 660 197 119

 

 generaacja@gmail.com

 

 

Przycisk

Przycisk

Przycisk