DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com
Środowisko, przestrzeń, otoczenie odgrywają kluczową rolę we wspieraniu zarówno funkcji wzrokowych
jak i samodzielności (w tym motoryki i orientacji przestrzennej) osoby z korowymi zaburzeniami widzenia (CVI).
Głównym celem jest przede wszystkim zminimalizowanie ilości bodźców wzrokowych w otoczeniu lub stworzenie mniejszej przestrzeni odgradzającej od nadmiaru bodźców.
Dostosowania przestrzeni mogą obejmować między innymi:
1. pomalowanie jednej ściany na czarno
Alternatywą są wszelkiego rodzaju ruchome zasłony, przenośne ciemnie lub ograniczniki.
2. zminimalizowanie ilości elementów na ścianach
Zrezygnowanie z dużej ilości obrazków, kolorowych tapet, naklejek.
3. użycie elementów o silnych, wyraźnych kolorach do podkreślenia istotnych elementów otoczenia
np. czerwony włącznik światła na białej ścianie, żółta taśma wzdłuż futryny drzwi, czerwona taśma na progach, wyróżnienie granic półki, przeźroczystych tafli szyb, szklanych drzwi itd.
4. kontrola światła
Odpowiednia aranżacja przestrzeni, tak aby móc wykorzystać naturalne światło ale jednocześnie mieć kontrolę nad sztucznym światłem (modyfikacja kierunku, natężenia, koloru).
5. dostosowanie przedmiotów codziennego użytku
w tym sztućców, talerzy, szklanek, kubków, szczotek do zębów, wieszaków, zamków od plecaka itd.
6. adaptacje stanowiska komputerowego
np. switch'e, myszy i klawiatury wysokokontrastowe umieszczone na podkładach itd.
7. dobór zeszytów i narzędzi pisarskich
np. żółte kartki o pogrubionej liniaturze, grubszy czarny długopis, ograniczniki, kolorowe folie itd.
Opracowanie:Sample Classroom Modifications for Students with CVI Katarzyna Włodarczyk
zdjęcia pochodzą ze stron: http://www.pathstoliteracy.org/, https://pl.pinterest.com/
Blog