Czy AAC może zahamować rozwój mowy?

“Czy AAC zatrzyma u mojego dziecka rozwój mowy?” to często pierwsze pytaniem, jakie zadają zaangażowani w terapię dziecka opiekunowie.
Nie mamy na to żadnych dowodów!
Obawy „starej szkoły” terapii mowy nie znajdują uzasadnienia w aktualnych badaniach. Cress i Marvin (2003) zauważają, że zarówno obserwacje kliniczne jak i prowadzone badania ilościowe mówią o pozytywnym wpływie na rozwój mowy i szerzej – komunikacji! Często na etapie wczesnej interwencji nie jesteśmy w stanie ocenić, czy i w jakim zakresie mowa wokalna się rozwinie. Dlatego też AAC jest oceniane jako zalecana strategia wspierania dzieci do lat 3 z grupy ryzyka zaburzeń w rozwoju mowy.
Warto podkreślić też, że jeśli tylko dziecko rozwinie taką umiejętność, ono i jego otoczenie będzie preferowało mówienie (vocal speech) ponad formy alternatywne (Cumley, 1997; Lasker i Bedrosian, 200 za Cress i Marvin, 2003). W sytuacjach, kiedy mówienie nie będzie wystarczająco zrozumiałe dla danego partnera, Użytkownik AAC będzie przełączał się na modalność, która umożliwi porozumienia się. Gdy rozwój mowy będzie postępował, także najczęściej wybierane modalności mogą być inne.
Bibliografia:
Cress, C., Marvin, Ch. (2003). Common Questions about AAC Services in Early Intervention. [W]: Special Education and Communication Disorders Faculty Publications. 88. Dostęp na: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1088&context=specedfacpub Data: 25.02.2025.
Beukelman, D. R., Light, J., C. (2015), Augmentative & Alternative Communication. Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs. Fifth edition, Baltimore, London, Sydney: Eurospan.
