Głównym celem AAC jest umożliwienie użytkownikowi zaspokojenia swoich zróżnicowanych potrzeb komunikacyjnych w sposób maksymalnie niezależny, dokładny, efektywny, precyzyjny i społecznie akceptowany, aby rozumieć innych i być zrozumianym.” (Porter, 2019).
Symbole
Punktem wyjścia do naszej pracy z osobami z CCN jest podejście oparte na zakładaniu kompetencji.
W związku z tym zakładamy, że osoby te uczą się tego, czego są uczone, oraz
A podstawowe prawo, jakie przysługuje każdej osobie niezależnie od rodzaju ani stopnia niepełnosprawności.
(Yoder, Erickson, Koppenhaver, 1997).
Stwierdzenie to pojawia się w „Literacy Bill of Rights” opublikowanej w 1997 przez
INDYWIDUALNE NARZĘDZIE DO KOMUNIKACJI!
Podstawą rozwoju zarówno komunikacji jak i umiejętności czytania i pisania jest dostęp do indywidualnej pomocy komunikacyjnej (książki lub komunikatora wysokiej technologii).
Musi ona umożliwiać użytkownikowi realizowanie
Czym tak właściwie, czym to czytanie uczestniczące różni się od zwykłego czytania?
O co tak naprawdę w nim chodzi?
Po co i dlaczego się to robi?
Czy to tylko chodzi
INTUICYJNIE
Tak! Intuicyjnie, spontanicznie, tak jakbyś czytał/a z dzieckiem mówiącym. Jeśli masz wątpliwości jak wygląda „normalne” czytanie z dzieciakami poobserwuj własne dzieciaki, dzieci znajomych, czy chociażby oglądnąć filmiki na YT.
Niezależnie od tego czy robisz czytanie uczestniczące intuicyjnie czy trzymasz się którejś z opisanych powyżej strategii ZAWSZE należy zwracać uwagę początkujących czytelników na tekst (Justice, Kaderavek, Bowles, Grimm, 2005), jego
Nauka czytania i pisania rozpoczyna się… w trzecim trymestrze życia płodowego!
Jak pokazują badania, już na tym etapie dziecko jest w stanie odróżnić język i mowę od innych bodźców dźwiękowych,
Konwencjonalna nauka czytania i pisania to taki zestaw aktywności i doświadczeń z tekstem pisanymi i czytanym, oraz osobami potrafiącymi czytać i pisać, które umożliwią osobie z CCN opanowanie tych umiejętności