Dr. Roman-Lantzy, autorka Cortical Visual Impairment: An Approach to Assessmentand Intervention, wyodrębniła trzy fazy CVI.
W fazie pierwszej u dziecka można zaobserwować większość cech charakterystycznych tego zaburzenia.
Z czasem, w miarę prowadzenia terapii widzenia, kolejne objawy ustępują.
Proces rehabilitacji może trwać latami, wymaga cierpliwości i wytrwałości, ale dojście do trzeciej fazy oznacza, że umiejętność widzenia zbliża się do normy, a w niektórych przypadkach możliwe jest nawet opanowanie umiejętności czytania i pisania.
Badania prowadzone przez dr Roman- Lantzy pokazały, że 97% dzieci z grupy badawczej (z rodzicami o wysokim stopniu motywacji) przeszło z fazy I do III w ciągu 3,7 roku.
CHARAKTERYSTYKA DZIECKA FAZA I
nie patrzy w twarz (patrzenie “przez”)
nie utrzymuje kontaktu wzrokowego
rzadko patrzy na przedmioty
reakcje wzrokowe są sporadyczne
odwraca głowę aby użyć widzenia peryferyjnego
może wymagać wsparcia w utrzymaniu pozycji
zwraca uwagę głównie na bodźce słuchowe
wykazuje preferencję koloru
CHARAKTERYSTYKA DZIECKA FAZA II
zaczyna używać wzroku funkcjonalnie(sięgać po przedmiot, manipulować nim pod kontrolą wzroku).
wciąż wymaga znacznych adaptacji materiałów i otoczenia.
może wymagać kontroli sensorycznej otoczenia.
można wprowadzać obrazy dwuwymiarowe i uczyć ich znaczenia.
wymaga WIELU sprzyjających sytuacji do użycia wzroku w trakcie codziennych aktywności w różnych środowiskach.
CHARAKTERYSTYKA DZIECKA FAZA III
uczestniczy w aktywnościach i zadaniach ale nadal potrzebuje dostosowań materiałów/ dostosowań.
zbyt złożone tło/ nadmiar bodźców zakłóca widzenie i wykonanie zadania.
możliwe jest spontaniczne uczenie się (poza ściśle zaplanowaną sytuacją).
uczy orientacji i samodzielnego poruszania się (jak niewidomi).
jest zainteresowane nowymi miejscami.
utrzymuje kontakt wzrokowy.
jest zaangażowane w aktywności z rodzeństwem, rówieśnikami, rodzicami.
ma dużą potrzeba dostępu do coraz większej ilości słów i funkcji komunikacyjnych w kontakcie ze znanym
i nieznanym partnerem komunikacyjnym.
Opracowanie: VIsion, Language, Communication, Participation: An Approach to AAC for students with CVI,
S. Blackstone,Ch. Roman- Lantzy.
Katarzyna Włodarczyk
Blog
DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com