Doświadczane przez osobę trudności wzrokowe (np. korowe zaburzenia widzenia CVI) wymagają dostosowania
i adaptacji zarówno strategii jak i narzędzi komunikacyjnych.
Należy pamiętać jednak, że głównym celem jest
MAKSYMALNE WSPIERANIE KOMUNIKACJI i INTERAKCJI w ciągu dnia,
a strategie wspierające widzenie powinny być stosowane jako WSPIERAJĄCE komunikację,
wtedy gdy jest to możliwe.
TRUDNOŚCI WZROKOWE NIE POWINNY OGRANICZAĆ ROZWOJU
JĘZYKOWEGO I KOMUNIKACYJNEGO!!!
Dobre praktyki w zakresie maksymalnego rozwijania komunikacji przy jednoczesnym wspieraniu funkcji wzrokowych prezentują Linda Burkhart i Christine Roman- Lantzy i obejmują one
(w zależności od możliwości i potrzeb osoby):
- wykorzystanie skanowania (słuchowego lub wzrokowo-słuchowego),
- adaptację sposobu prezentowania obrazu:
a. w celach komunikacyjnych
b. w celach związanych z rehabilitacją wzroku
- wprowadzenie ruchu (potrząsanie symbolem, prezentowanie go najpierw w peryferyjnym a później przesunięcie do centralnego pola widzenia),
- wydłużenie czasu prezentacji materiału wzrokowego,
- bazowanie na obrazach znanych,
- powtarzalność i stałość miejsca obrazu/ symbolu w systemie komunikacyjnym,
- zredukowanie złożoności obrazu (pojedynczego symbolu lub tablicy),
- wykorzystanie wysokiego kontrastu.
- SPOTLIGHT
Opracowanie: Introductory workshop manual Gale Porter
Katarzyna Włodarczyk
Blog
DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com