Nauka czytania i pisania to proces zachodzący od urodzenia przez całe życie.
Dla jej opanowania kluczowe jest powiązanie wszystkich elementów języka: mowy, słuchania, czytania, pisania, spostrzegania. Wszystkie dzieci, także tez trudnościami rozwojowymi, uczą się języka pisanego jako efektu codziennych, funkcjonalnych aktywności zawierających słowa mówione i pisane.
W związku z tym "aktywności mające na celu naukę czytania i pisania nie powinny być wstrzymywane do momentu osiągnięcia wymaganego poziomu poznawczego, komunikacyjnego, językowego." (Koppenhaver, Kalman, Yoder, 1991). Hall podkreśla także , że nauka czytania i pisania to dwa procesy wzajemnie ze sobą powiązane i nie powinny być sztucznie rozdzielane.
Zwraca również uwagę, że dzieci potrzebują „udawania”, że potrafią czytać i pisać aby faktycznie opanować tę umiejętność.
Dzięki właściwemu wsparciu i terapii niektóre osoby z korowymi zaburzeniami widzenia (CVI) mogą opanować umiejętność czytania i pisania.
Wymaga to jednak odpowiednio skoordynowanych działań i adaptacji wykorzystywanych materiałów- w tym książek.
Sposób ich adaptowania będzie różnił się w zależności od aktualnej fazy CVI i indywidualnych możliwości
i potrzeb dziecka.
OGÓLNE WSKAZÓWKI ADAPTACJI KSIĄŻEK
Należy się upewnić jakie są możliwości i potrzeby wzrokowe osoby.
Jeśli to konieczne można wprowadzić dodatkowy ruch obiektu.
W większości przypadków najlepiej jest używać sztywnego czarnego kartonu (matowego).
Należy uwzględniać preferencje kolorystyczne.
U osób, u których widzimy, że jednoczesne prezentowanie bodźca wzrokowego i słuchowego rozprasza je, wtedy najpierw dajemy czas aby osoba wzrokowo zapoznała się z przedmiotem a dopiero później mówimy.
Oddzielenie stron (podkładkami przeźroczystymi, patyczkami, odbojnikami) ułatwia dziecku samodzielne przekręcanie stron.
Nie należy laminować tła (pobłysk z laminatu odwraca uwagę wzrokową dziecka od prezentowanego obiektu).
Format książki należy dobrać tak, aby zmieścić na nim prezentowany przedmiot, ale ograniczyć zbędną ilość papieru wokół.
Warto używać techniki SpotLight (więcej na ten temat można przeczytać tutaj: https://generaacja.pl/technika-soptlight )
Opracowanie: "Literacy for Children with CVI: Overview and Implications for Different Phases"
Katarzyna Włodarczyk
Blog
DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com