Jestem terapeutą/tką
Jestem terapeutą/tką
Terapeuto! Nauczycielu!
Jeśli tu trafiłeś, prawdopodobnie poszukujesz informacji na temat wsparcia komunikacji swoich uczniów, podopiecznych lub pacjentów. Niezależnie od Twoich wcześniejszych doświadczeń, warto działać! AAC, czyli komunikacja wspomagająca i alternatywna, to zestaw metod, technik i strategii, które dają osobom ze złożonymi potrzebami w komunikowaniu szansę na lepszą jakość komunikacji.
W Fundacji generAACja wierzymy, że:
- Komunikacja jest prawem każdego człowieka! Nie istnieją żadne wstępne wymagania. Nie można odmówić wprowadzenia AAC osobie, która tego potrzebuje. Dostępna komunikacja (wspierająca rozwój języka, pozwalająca lepiej rozumieć otaczający nas świat) jest podstawowym prawem.
- Czasem błędnie zakłada się, że osoby niemówiące nie mają swojego zdania, nie potrzebują wspomagania komunikacji i funkcjonują na poziomie znacznej niepełnosprawności intelektualnej. Brak mowy nie zawsze oznacza trudności poznawcze! Trudności poznawcze z kolei nie oznaczają, że dana osoba nie może uczyć się AAC.

Mówimy głośno razem z Użytkownikami AAC: “Nie mówię, ale mam DUŻO do powiedzenia!“(koniecznie odwiedź stronę naszej kampanii pod tym tytułem)
- Nie ma jednego AAC dobrego dla wszystkich. Potrzebujemy poznać dobrze daną osobę, dowiedzieć się możliwie dużo o jej potrzebach, zanim określimy, jakiej formy wspomagania komunikacji potrzebuje. Czasem od razu będzie to wysoka technologia, czasem potrzebujemy przetestować parę opcji zanim wybierzemy tę najlepszą. Diagnoza jest procesem dynamicznym, który co jakiś czas powtarzamy.
- Wspomagany przekaz językowy to skuteczny sposób wspierania rozwoju języka. Poprzez niedyrektywne modelowanie uczymy inicjowania i kończenia rozmowy. Pomagamy też rozwiązywać załamania komunikacyjne, które mogą się pojawić podczas rozmowy z wykorzystaniem AAC. Pamiętaj, że narzędzia komunikacyjne służą nie tylko do wyrażania prostych potrzeb(chcę jeść/pić), ale także do prowadzenia zwyczajnych rozmów: zadawania pytań, wyrażania opinii, żartowania, mówienia, gdy coś nas boli.
- AAC to proces, czasem rozłożony na miesiące, czasem na lata. Badania nad tempem uczenia się, prowadzone przez Gail Tatenhove, mówią, że użytkownik AAC potrzebuje od 20 do 200 powtórzeń danego symbolu, zanim sam zacznie go używać (średnio 47 razy). Pamiętajmy, że nasi uczniowie doświadczają wielu dodatkowych trudności. Są one związane ze stanem zdrowia, percepcją, ograniczoną mobilnością. Dlatego też, tempo ich uczenia się bywa zdecydowanie wolniejsze. Ucząc nowego sposobu komunikowania się, myślimy o przyszłości – uczymy kluczowych umiejętności, potrzebnych na całe życie.
- Do wprowadzenia AAC potrzebna jest cała wioska. Środowisko użytkownika AAC uczy się komunikacji razem z nim, pytając i po drodze popełniając pomyłki, z których wszyscy wyciągają wnioski. Przygotowywanie rodziny i innych partnerów komunikacyjnych jest dla nas zawsze na pierwszym miejscu. Dzięki AAC osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi mogą budować relacje, podejmować decyzje i wyrażać swoje myśli oraz uczucia. Aby komunikacja miała sens, komunikat nie może być narzucony ani sztuczny. Dążymy do tego, by użytkownik mógł powiedzieć to, co naprawdę myśli, i rozmawiać z ważnymi dla siebie osobami. Przygotowani partnerzy komunikacyjni mają swój wkład w budowę narzędzia komunikacyjnego, modelowania jego użycia oraz przygotowania kolejnych osób do rozmowy z Użytkownikiem AAC.
- AAC w edukacji. Żeby skutecznie testować wiedzę uczniów ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, muszą oni najpierw… komunikować się! Nie wystarczą symbole na ścianach, każdy powinien posiadać swoje indywidualne, dopasowane do potrzeb narzędzia komunikacyjne. Dostępna edukacja powinna być prowadzona w „języku” dziecka – jako nauczycielsam modeluj AAC i pokazuj, jak może wyglądać rozmowa z wykorzystaniem tabletu czy książki komunikacyjnej ucznia.
Znajdź odpowiedzi na ważne pytania:
Dla kogo jest AAC? Komu je wprowadzamy?
Jak przygotowywać partnerów komunikacyjnych?
Jak być blisko potrzeb? Wyjdź od zachowania!
Jak wprowadzać AAC krok po kroku?
Jak używać narzędzi AAC? O wspomaganym przekazie językowym i nie tylko
Ucz się AAC razem z Fundacją generAACja, zapisz się na szkolenie

Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) – najważniejsze pojęcia
Komunikacja wspomagająca i alternatywna – a co to takiego? Co odróżnia komunikację alternatywną (ang. alternative) od wspomagającej (augumentative)? Kim jest.. Czytaj dalej
Kompleksowe szkolenie AAC. Poziom I [23.09.2025-30.10.2025]
I poziom “Kompleksowego szkolenia AAC” to najważniejsze zagadnienia związane z wprowadzaniem komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) osobom ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.. Czytaj dalej
Kompleksowe szkolenie AAC. Poziom zaawansowany [10.03-31.03.2026]
Kompleksowe szkolenie AAC. Poziom zaawansowany to nowa propozycja dla osób aktywnie działających w obszarze komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC). Co.. Czytaj dalej