Kiedy AAC przyda się osobie w spektrum autyzmu?

Jak najlepiej odpowiedzieć na to pytanie? Co mogłoby pomóc osobom podejmującym decyzje w zespołach terapeutycznych, by wsparciem objąć wszystkie osoby potrzebujące AAC?
Spotykając osobę w spektrum autyzmu (ASD), po wstępnym zapoznaniu się, wywiadzie, nawet przeprowadzonej diagnozie, specjaliści czy nauczyciele często stają przed pytaniem: czy to ile mówi dana osoba to jest „wystarczająco”? Na ile osoba w spektrum doświadcza niezrozumienia swoich potrzeb właśnie przez brak efektywnego sposob komunikowania się?
Aby możliwie uprościć proces decyzyjny i dać zielone światło osobom, które mierzą się z głęboko zakorzenionymi w otoczeniu mitami na temat AAC, cytujemy kryteria stworzone przez Howarda Shane i Sharon Weiss-Kapp (2007). Każde zaznaczone „tak” to wskazówka, by wprowadzić komunikację wspomagającą i alternatywną.
Uproszczone kryteria wprowadzenia AAC u osoby z ASD
- Czy mowa jest nieefektywna w większości sytuacji?
- Czy liczba wypowiedzi ucznia jest ograniczona?
- Czy mowa ucznia najczęściej jest niezrozumiała?
- .Czy uczeń zwiększa produkcję mowy lub jej zrozumiałość, jeśli wskazuje na symbole graficzne lub tekst podczas próby mówienia?
- Czy użycie wsparcia wizualnego powoduje wzrost produkcji mowy?
- Czy pojawiająca się frustracja związana jest z niemożnością wyrażenia potrzeb lub przekazania informacji za pomocą mowy?
- Czy uczeń rozpoznaje, że wskazywanie na symbol graficzny, patrzenie na niego lub podawanie go jest sposobem na uzyskanie danej rzeczy?
- Czy uczeń prowadzi inną osobę do miejsca, w którym znajduje się pożądany przedmiot?
- Czy istnieje podejrzenie, że agresywne lub samookaleczające zachowanie jest związane z trudnościami w komunikacji?
Komentarz do kryteriów: kiedy wprowadzać AAC?
Jeśli na którekolwiek z powyższych pytań odpowiedziałeś/aś “tak”, masz jasną przesłankę by wprowadzić AAC. Dostęp do komunikacji jest prawem człowieka – nie możemy odmawiać porozumiewania się innemu człowiekowi, bo nie jesteśmy przekonani do nowej formy – modalności komunikacji.
Nawet jeśli AAC nie będzie potrzebne jako stałe wspomaganie, to powinno być dostępne doraźnie, by w sytuacji stresowej, w nieznanym otoczeniu lub w kontakcie z nowym partnerem komunikacyjnym komunikacja była łatwiejsza a często w ogóle możliwa.
Część stwierdzeń w wyżej wymienionych kryteriach jest dość ogólna, ilościowa (mamy tu “w większości sytuacji” albo “najczęściej”, bez dokładnego opisu sposobu komunikowania się).
Powyższy spis potraktujmy jednak jako wskazówkę i ukierunkowanie działań zespołu prowadzącego diagnozę. Cel jest jeden: jak największa autonomia komunikacyjna i dobrostan człowieka w spektrum.
Bibliografia:
Shane, H. I in.(2014). Enhancing Communication for Individuals with Autism (A Guide to the Visual Immersion System). Brookes Publishing.
