Kompetencji komunikacyjna użytkownika AAC rozumiana jest jako “złożony proces, który opiera się na wiedzy, osądach i umiejętnościach w czterech obszarach: językowym, operacyjnym, społecznym i strategicznym.” (Grycman, Kaczmarek, 2014, s. 119).
Oznacza to, że użytkownik AAC musi znać język, którym posługują się osoby w jego otoczeniu rodzinnym i społecznym, oraz kod językowy swojego systemu AAC.
Aby komunikacja była efektywna musi zostać wyposażony w umiejętności techniczne konieczne do sprawnego posługiwania się swoim systemem AAC opartym zarówno na niskiej jak i
wysokiej technologii.
Najważniejszymi kompetencjami społecznymi są: inicjowanie, utrzymanie i zakończenie kontaktu, funkcyjne akty mowy takie jak dokonywanie wyboru, odmawianie, żądanie oraz kształtowanie dynamiki interpersonalnej.
Pod pojęciem umiejętności strategicznych rozumie się umożliwienie użytkownikowi AAC
robienie tego co zna i potrafi zrobić najlepiej.
Założenia te stały się fundamentem opracowanego przez King-DeBaun zintegrowanego modelu nauczania komunikacji. Sukces komunikacyjny i piśmienniczy zależy od rozwijania umiejętności: społecznych, lingwistycznych, piśmienniczych, strategicznych i operacyjnych poprzez modelowanie i bezpośrednie instrukcje.
Opracowanie: "Grycman, M., Kaczmarek, B. B., (2014), Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej) , Kraków: Impuls,
King-DeBaun, Lariviere, J., (2013), Part I:Getting started with Communictaion; King-DeBaun, Lariviere, J., (2013), Part II: Expanding Communication through Conversations; King-DeBaun, Lariviere, J., (2013), Early Literacy Success: Simple Solution
Katarzyna Włodarczyk
Blog
DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com