DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com
Efektywnym sposobem łączącym rozwój języka receptywnego i ekspresywnego są adaptowane książki. Odpowiednio przygotowana książka powinna zawierać prosty, przewidywalny
i powtarzalny tekst (od 3 do 5 słów na stronę).
Według wskazań metodycznych środek strony stanowi ilustracja, pod którą umieszczone są symbole AAC, które mają posłużyć użytkownikowi AAC do samodzielnego opowiadania treści książki. Całość powinna obejmować od 10 do 12 stron.
Z badań psychologii rozwojowej wynika, że niemowlęta około 8 miesiąca życia bardzo silnie angażują się w etykietowanie przedmiotów czy czynności podczas wspólnego wraz z matką oglądania książeczek obrazkowych. Jednak rozwój językowy jest uzależniony nie tyle od umiejętności powtarzania i imitacji - jest on uwarunkowany uczestnictwem w wysoce zrytualizowanym dialogu (Koppenhaver i in., 2001, s.150).
Z przeprowadzonych przez Koppenhavera badań nad rozwojem rozumienia i użycia w symboli, poprzez uczestnictwo we wspólnych (wraz z matką) sesjach czytania adaptowanych bajek, wynika że jest to efektywna metoda rozwijania komunikacji. U badanych obserwuje się wzrost częstotliwości nazywania obiektów i czynności oraz ich komentowania jest efektem zarówno
udostępnienia im właściwych technologii i pomocy komunikacyjnych, jak również zintensyfikowaniem komunikacji multimodalnej między dzieckiem a rodzicem.
Opracowanie: Koppenhaver, D. A., Erickson, K. A., Harris, B., McLellan, J., Skotko, B. G., Newton, R A., (2001), Storybook-based communication intervention for girls with Rett syndrome and their mothers w Disability and Rehabilitation, 3/4, 149-159
Katarzyna Włodarczyk
Blog