Używanie listy słów w książce do komunikacji

Może zastanowiło Cię kiedyś, po co w książce specjalne tabelki – listy słów. Może pierwszy raz o nich dowiedziałaś się właśnie z tego artykułu. Przeczytaj i dowiedz się, czy listy słów przydadzą się także w Waszych książkach!
Co to jest lista słów?
Lista słów to przestrzeń w książce do komunikacji w formie wolnego pola lub tabelki. Może być już uzupełniona jakimiś słowami, może być zupełnie pusta. Posiada nagłówek, który wskazuje jakiego rodzaju słownictwo będziemy zbierać.
Listy słów pojawiają się w sekcjach/kategoriach książki, które zawierają dużą ilość słów kontekstowych. Przykład: potrawy, imiona, miejsca, tytuły książek, piosenek. Są to więc też po części nazwy własne, wyrazy czy zwroty używane w dość wąskim znaczeniu. W książkach PODD znajdują się albo na ostatniej stronie danej sekcji, po lewej stronie (książka dwustronna), albo to wklejka na odwrocie poprzedniej strony (książki jednostronne).
Listy pozwalają w szybki sposób uzupełniać zawartość narzędzia – bo nigdy, nawet najlepiej zbudowana książka, nie będzie zawierać wszystkich słów!
Jak uzupełniać listy słów?
Budowanie listy słów jest formą rozwijania u Użytkownika kompetencji strategicznych!
Jeśli książka do komunikacji nie zawiera danego słowa, pojawia się okazja do zamodelowania “Słowa, które chcę powiedzieć, nie ma w książce” i” “Dodaj słowo do listy.”
Elementy jakie dodajemy do list mogą być zapisanymi słowami (odręcznie lub wcześniej na komputerze), mogą być narysowanymi przez nas mini-piktogramami. Gotowa wklejka może być też tabelką, którą wcześniej wypełniliśmy małymi symbolami w programie.
Jak używać list?
List najczęściej używamy, skanując Użytkownikowi dostępne opcje. Wymianiamy elementy listy, użytkownik potwierdza swój wybór (może to być skanowanie słuchowe). Część użytkowników będzie korzystać z list i wybierać bezpośrednio palcem z list (jeśli tylko potrafią wystarczająco precyzyjnie wskazać).
Dla użytkowników, którzy nie potrafią jeszcze czytać, lista będzie formą zapoznania się z formą pisaną słowa.
Listy słów są także narzędziem zbierania słownictwa do pomocy komunikacyjnej. Ogromną zaletą list jest to, że tworzą nam gotową bazę słów i wyrażeń, które powinniśmy rozważyć przy okazji kolejnej aktualizacji narzędzia lub jego indywidualizacji. Wypożyczając książkę na próbę możemy poprosić partnerów komunikacyjnych o pracę z listami, dzięki czemu dowiemy się, gdzie Użytkownikowi i osobom modelującym brak potrzebnych słów.
Bibliografia:
Porter, G. (2007). PODD Communication Books Introductory workshop manual, s. 49-50.
