Zwiększa rozumienie mowy.
(Dada, Alant, 2009)
Zwiększa rozumienie i ekspresję za pomocą symboli.
(Drager i in., 2006, Harris i Reichle, 2004; Solomon- Roce i Soto, 2014)
Zwiększa ilość wypowiedzi z
Zapewniaj w rozsądnych granicach dziecku możliwość dokonywania i przeżywania konsekwencji własnych wyborów, ale pamiętaj, że języka używamy do realizacji wielu różnych funkcji nie tylko proszenia, ale również do odmawiania, dzielenia
OD ZMIANY NASTAWIENIA
z
„Czego mogę nauczyć dziecko?”
na
„Czego ja mogę nauczyć się o dziecku, aby wejść w nim w relację, by móc go czegoś uczyć?”
NADAWANIE ZNACZENIA =
Wprowadzając rodzica w świat AAC specjaliści nie powinni zapominać, że rodzic musi się zmierzyć z nauką komunikacji w inny sposób niż do tej pory, w sposób którego prawdopodobnie nigdy nie
Małe dzieci typowo rozwijające się uczą się języka:
poprzez zanurzenie w języku
przez pierwszy rok życia wszyscy wokół mówią do dziecka, ale nie oczekują, że dziecko odpowie od razu pełnym
WOLNIEJSZE TEMPO MOWY
Mów powoli, artykułując precyzyjnie, ale bez zbędnej przesady!
MODELOWANIE
Wypowiadaj słowa i zdania oparte na aktualnej sytuacji kontekstowej, jednocześnie wskazując symbole/ wykonując gesty odnoszące się do tej
STOSUJ PRZEKAZ WSPOMAGANY- MODELUJ jak najczęściej to możliwe, w każdym otoczeniu
i sytuacji.
1. MOTYWACJA
Stwarzanie okazji i sytuacji, które są bardzo angażujące i sprzyjające komunikacji.
Bądź motywującym partnerem komunikacyjnym.
Kiedy możemy oczekiwać od osoby, że będzie używała symboli/ gestów do komunikacji?
Wybierając i tworząc sytuację komunikacyjną aby zachęcić osobę do komunikowania się za
pomocą systemu AAC należy zastanowić się
Fundamentem wpierania rozwoju komunikacji z wykorzystaniem metod AAC jest przekaz wspomagany-strategia MODELOWANIA, czyli dostarczania jak największej ilości przykładów wykorzystania pomocy komunikacyjnej w codziennych sytuacjach komunikacyjnych.
• Modelowanie sprzyja rozwijaniu rozumienia
MODELOWANIE to coś innego niż PODPOWIADANIE.
PLAN rozwoju komunikacji zawiera zarówno modelowanie jak i podpowiadanie.
1. Początkowo rozwijanie umiejętności komunikacyjnych z wykorzystaniem AAC opiera się na
MODELOWANIU. Należy zapewnić osobie