DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com
Fundamentem wpierania rozwoju komunikacji z wykorzystaniem metod AAC jest przekaz wspomagany-strategia MODELOWANIA, czyli dostarczania jak największej ilości przykładów wykorzystania pomocy komunikacyjnej w codziennych sytuacjach komunikacyjnych.
• Modelowanie sprzyja rozwijaniu rozumienia mowy werbalnej.
• Użytkownik AAC jest biernym obserwatorem gdy partner komunikacyjny wskazuje symbole/ pokazuje gesty obrazujące to co właśnie mówi. Zadaniem osoby jest patrzeć na wskazywane symbole.
• W pierwszej kolejności modeluj słowa kluczowe dla zrozumienia wypowiedzi.
• Za każdym razem gdy osoba wskazuje coś niewerbalnie np. ciągnie za rękę i prowadzi w stronę przedmiotu, który chce uzyskać a jest poza jego zasięgiem, należy pokazać mu symbol/ gest obrazujący jego intencję np. mówiąc „Czy potrzebujesz pomocy?” i pokazać symbol/ gest „pomóż mi”.
• Mówi i wskazuj na symbolach/ obrazuj gestem co osoba słyszy, widzi, robi i wyraża poprzez język ciała np. jeśli jest się w stanie stwierdzić, że dziecku podoba się książka, mówiąc „Widzę, że podoba Ci się ta książka” wskazuje się symbole „lubić”, „książka”.
• Po pewnym czasie osoba może samo zacząć wskazywać symbole/ wykonywać gesty aby coś powiedzieć. W takiej sytuacji kontynuuj modelowanie próbując porozmawiać o tym. Modelowanie powinno być żywą interakcją- najważniejsza jest przyjemna wymiana informacji, uczuć a nie testowanie i przepytywanie.
• Kiedy użytkownik AAC wskazuje symbole/ wykonuje gesty by coś powiedzieć np. wskazuje symbol "bajka”, rozpoznaj i rozbuduj jego wypowiedź w dłuższą frazę np. wskazując symbole „oglądać” „bajka” i mówiąc „Chcesz oglądać bajkę?”.
W miarę jak zwiększa się zainteresowanie osby obserwowaniem wskazywanych symboli należy zwiększać ich modelowaną ilość. Nie można użytkownika AAC wymagać aby sam rozszerzał swoją wypowiedź! Należy odczytać prawidłowo intencję i wiadomość i pokazać mu jak tą wypowiedź rozbudować.
• Używaj krótkich zdań/ fraz, mów powoli, z przerwami.
Stosuj liczne powtórzenia przy opisywaniu trwających aktywności.
Opracowanie: „Communication Partners Booklet”
Katarzyna Włodarczyk
Blog