3 wskazówki jak stworzyć nawyk sięgania po książkę do komunikacji

nawyk sięgania po książkę aac trzeba budować jak każdy inny nawyk - zmień nawyki

Jak wypracować nawyk sięgania po książkę? Inicjowania rozmowy? Dołączania się do innych osób, które prowadzą wymianę zdań?  Czas zacząć od siebie! Tak wiele zależy od przygotowanych partnerów komunikacyjnych.

Mój głos jest zawsze dostępny

Szczególnie dla początkującego użytkownika AAC bariera przejścia paru kroków, sięgnięcia po narzędzie może być elementem, który skutecznie powstrzyma przekazanie swojego pomysłu światu.

Daj każdemu Użytkownikowi AAC szansę, by został usłyszany!

Książka lub tablet pozostawiony w plecaku albo na półce, gdy wyszliśmy właśnie na spacer, oznacza milczące założenie, że w tym czasie Użytkownik AAC nie ma nam nic do zakomunikowania! Że nie będzie to nic szczególnego, da się pokazać paroma gestami. 

Zrób zatem ten pierwszy krok: załóż, że książka będzie potrzebna! Kiedy w głowie Użytkownika AAC lub jego partnera komunikacyjnego zaświta myśl “warto się tym z nimi podzielić”, na decyzji o wypowiedzeniu jej na forum nie stanie aspekt czasowy. Codzienne rozmowy cechuje duże nieuporządkowanie i zmienne tempo. Być może za chwilę, gdy książka będzie dostępna, ta myśl nie będzie już tak aktualna? Książka pod ręką oznacza podjęcie wyzwania i naukę zabierania głosu, kiedy faktycznie chcemy coś powiedzieć, nie w zaaranżowanych specjalnie sytuacjach.

Krok drugi – gdzie jest książka?

Na głos zauważ, że dany Użytkownik AAC nie ma pod ręką książki. Opisz proces szukania pomocy komunikacyjnej – gdzie szukasz, gdzie ją widzisz, co pomaga Ci ją znaleźć.

Zanim zaczną się zajęcia, zaplanuj ze swoimi uczniami czas na przygotowanie się do lekcji, w tym przyniesienie narzędzi do komunikacji!

Trzeci krok do sukcesu: wielomodalne wsparcie

Tak, oczywiście są takie momenty, kiedy książka lub tablet naprawdę nie będą pod ręką. Może się to przytrafić w czasie awarii urządzenia, w pełnym wyzwań środowisku basenu, plaży, podczas zajęć sportowych etc.

Wówczas skorzystaj z innych modalności i dostępnych narzędzi.

Może to być wydruk podobnej książki do tej, która normalnie dostępna jest na tablecie; książka w podobnym typie – np. ta sama matryca przed indywidualizacją, pożyczone, analogiczne narzędzie kolegi, książka nauczyciela, pojedyncza tablica. Może przydać się użycie gestów, opasek na rękę z symbolami. 

Bibliografia:

Porter, G. (2007). PODD Communication Books Introductory workshop manual, s. 85-86.

Formularz kontaktowy