Paulina Rutka

Paulina Rutka

Porozmawiajmy o AAC!

Od 5 lat kieruję Fundacją generAACja – moją misją jest mówienie o tym, że komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) zmienia życie!

Czym zajmuję się w Fundacji

Poza niewidzialną pracą, jaką jest dbanie o ramy działania Fundacji czy współpraca w środowisku organizacji pozarządowych, jestem po prostu praktykiem AAC.


Prowadzę konsultacje z zakresu AACdoboru technologii wspomagającej (konsultacje AAC w Krakowie oraz online) dla rodzin oraz specjalistów, szkolenia z zakresu AAC opartego na wspomaganym przekazie językowym, superwizje dla zespołów terapeutów i nauczycieli.


Jestem współautorką szkolenia „AAC i ASD – komunikacja osób ze spektrum autyzmu”, szkoleń z cyklu „Kompleksowe szkolenie AAC” oraz „Mam coś wiecej do powiedzenia”. Zapraszam także na autorskie szkolenie „Modelowanie w AAC bez tajemnic”, pokazujące krok po kroku jak w praktyce wprowadzać wspomagany przekaz językowy.


Obecnie pod okiem Gayle Porter przygotowuję się do certyfikacji trenerskiej w podejściu PODD®.

Moje kwalifikacje

Z wykształcenia jestem socjolożką, logopedką i psycholożką.
Ukończyłam studia na Uniwersytecie Jagiellońskim, jestem także absolwentką studiów doskonalących z neurologopedii klinicznej na Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.

Takie połączenie pozwala mi patrzeć na komunikację osób ze złożonymi potrzebami z wielu stron i szukać dla nich nieszablonowych rozwiązań.

Przede wszystkim bowiem jestem praktykiem AAC. Ukończyłam wiele kursów i szkoleń. Jako terapeuta wspomagający komunikację korzystam z metod PODD oraz PROMPT – łączę w ten sposób AAC ze wspomaganiem mówienia.
Bliskie jest mi myślenie o komunikacji przez pryzmat wspomaganego przekazu językowego, niedyrektywnego modelowania oraz całościowego spojrzenia na potrzeby osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi i jej rodziny.

Doświadczenie zawodowe zdobywałam pracując z zespole wczesnego wspomagania w centrum wczesnej interwencji w Krakowie, krakowskich przedszkolach integracyjnych oraz specjalnych a także w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Często pracuję z dziećmi i młodzieżą w spektrum autyzmu (ASD), z zespołami genetycznymi, apraksją mowy, afazją, porażeniem mózgowym czy korowymi zaburzeniami widzenia (CVI).

Wybrane ukończone szkolenia

  • PODD Advanced Workshop
  • PODD Introductory Kurs
  • Cortical Visual Impairment (CVI) with CVI Proficiency Basics+ Micro-credentials
  • AAC, Literacy and the SLP. Overview of Literacy Development and Assessing Literacy Skills in Students with Complex Communication Needs: the Role of the SLP.
  • Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach. Poziom Podstawowy, CTSR
  • Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach. Poziom Zaawansowany, CTSR 
  • PROMPT Bridging
  • PROMPT Introduction
  • Kurs trenerski (z certyfikacją VCC)
  • Werbogesty: od gestu do słowa i będzie rozmowa.
  • Wspieranie rozwoju komunikacji osób ze spektrum autyzmu, Fundacja Prodeste
  • Skojarzenia do mówienia.
  • Obsługa oraz wykorzystanie programu Mówik.
  • Dziewczyny w spektrum.
  • Po prostu brak mi słów! Kompetencje strategiczne w AAC
  • AAC jako wsparcie mówienia
  • Aby czytanie uczestniczące było faktycznie uczestniczące
  • Bo pisanie też może być uczestniczące
  • Nie mówi a czyta i pisze, cz.1 i 2
  • Attention Autism
  • AAC w XXI wieku
  • Książka? Tak! Ale jak to zrobić?! Warsztaty tworzenia indywidualnych pomocy komunikacyjnych
  • Ocena gotowości małego dziecka do funkcji jedzenia w ujęciu sensomotorycznym
  • Kids Skills, Kraków
  • Terapia dziecięcej apraksji mowy, ORM, afazji motorycznej i rozwojowej według zasad motorycznego uczenia, Kraków
  • „Jak wspomagać dzieci z autyzmem w rozwijaniu funkcjonalnej komunikacji?”, szkolenie III-modułowe, Fundacja Synapsis
  • Makaton poziom 1 i 2, Kraków
  • Wideotrening Komunikacji, kurs wprowadzający, Kraków
  • Niedyrektywne formy terapii dziecka z autyzmem, Kraków
  • Wszyscy angażujemy się, komunikujemy i uczymy, prowadzenie Susan Norwell, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Zespołem Retta, Kraków
  • Ja, mój autyzm i świat. Jak rozmawiać z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z ASD o nich samych? Jak wspierać rozwój ich tożsamości? Fundacja Synapsis
  • Stymulacja bazalna, Moduł I
  • Kinesiotaping w logopedii, prowadzenie Esther du Ru
  • Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod komunikacji AAC cz.1, Kraków
  • Narzędzie M-CHAT-R/F – praktyczne zastosowanie w monitorowaniu rozwoju dzieckaPicture Exchange Communication System (PECS) – poziom I

Formularz kontaktowy