Paulina Rutka
Paulina Rutka
Porozmawiajmy o AAC!
Od 5 lat kieruję Fundacją generAACja – moją misją jest mówienie o tym, że komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) zmienia życie!
Czym zajmuję się w Fundacji
Poza niewidzialną pracą, jaką jest dbanie o ramy działania Fundacji czy współpraca w środowisku organizacji pozarządowych, jestem po prostu praktykiem AAC.
Prowadzę konsultacje z zakresu AAC i doboru technologii wspomagającej (konsultacje AAC w Krakowie oraz online) dla rodzin oraz specjalistów, szkolenia z zakresu AAC opartego na wspomaganym przekazie językowym, superwizje dla zespołów terapeutów i nauczycieli.
Jestem współautorką szkolenia „AAC i ASD – komunikacja osób ze spektrum autyzmu”, szkoleń z cyklu „Kompleksowe szkolenie AAC” oraz „Mam coś wiecej do powiedzenia”. Zapraszam także na autorskie szkolenie „Modelowanie w AAC bez tajemnic”, pokazujące krok po kroku jak w praktyce wprowadzać wspomagany przekaz językowy.
Obecnie pod okiem Gayle Porter przygotowuję się do certyfikacji trenerskiej w podejściu PODD®.
Moje kwalifikacje
Z wykształcenia jestem socjolożką, logopedką i psycholożką.
Ukończyłam studia na Uniwersytecie Jagiellońskim, jestem także absolwentką studiów doskonalących z neurologopedii klinicznej na Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.
Takie połączenie pozwala mi patrzeć na komunikację osób ze złożonymi potrzebami z wielu stron i szukać dla nich nieszablonowych rozwiązań.
Przede wszystkim bowiem jestem praktykiem AAC. Ukończyłam wiele kursów i szkoleń. Jako terapeuta wspomagający komunikację korzystam z metod PODD oraz PROMPT – łączę w ten sposób AAC ze wspomaganiem mówienia.
Bliskie jest mi myślenie o komunikacji przez pryzmat wspomaganego przekazu językowego, niedyrektywnego modelowania oraz całościowego spojrzenia na potrzeby osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi i jej rodziny.
Doświadczenie zawodowe zdobywałam pracując z zespole wczesnego wspomagania w centrum wczesnej interwencji w Krakowie, krakowskich przedszkolach integracyjnych oraz specjalnych a także w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Często pracuję z dziećmi i młodzieżą w spektrum autyzmu (ASD), z zespołami genetycznymi, apraksją mowy, afazją, porażeniem mózgowym czy korowymi zaburzeniami widzenia (CVI).
Wybrane ukończone szkolenia
- PODD Advanced Workshop
- PODD Introductory Kurs
- Cortical Visual Impairment (CVI) with CVI Proficiency Basics+ Micro-credentials
- AAC, Literacy and the SLP. Overview of Literacy Development and Assessing Literacy Skills in Students with Complex Communication Needs: the Role of the SLP.
- Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach. Poziom Podstawowy, CTSR
- Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach. Poziom Zaawansowany, CTSR
- PROMPT Bridging
- PROMPT Introduction
- Kurs trenerski (z certyfikacją VCC)
- Werbogesty: od gestu do słowa i będzie rozmowa.
- Wspieranie rozwoju komunikacji osób ze spektrum autyzmu, Fundacja Prodeste
- Skojarzenia do mówienia.
- Obsługa oraz wykorzystanie programu Mówik.
- Dziewczyny w spektrum.
- Po prostu brak mi słów! Kompetencje strategiczne w AAC
- AAC jako wsparcie mówienia
- Aby czytanie uczestniczące było faktycznie uczestniczące
- Bo pisanie też może być uczestniczące
- Nie mówi a czyta i pisze, cz.1 i 2
- Attention Autism
- AAC w XXI wieku
- Książka? Tak! Ale jak to zrobić?! Warsztaty tworzenia indywidualnych pomocy komunikacyjnych
- Ocena gotowości małego dziecka do funkcji jedzenia w ujęciu sensomotorycznym
- Kids Skills, Kraków
- Terapia dziecięcej apraksji mowy, ORM, afazji motorycznej i rozwojowej według zasad motorycznego uczenia, Kraków
- „Jak wspomagać dzieci z autyzmem w rozwijaniu funkcjonalnej komunikacji?”, szkolenie III-modułowe, Fundacja Synapsis
- Makaton poziom 1 i 2, Kraków
- Wideotrening Komunikacji, kurs wprowadzający, Kraków
- Niedyrektywne formy terapii dziecka z autyzmem, Kraków
- Wszyscy angażujemy się, komunikujemy i uczymy, prowadzenie Susan Norwell, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Zespołem Retta, Kraków
- Ja, mój autyzm i świat. Jak rozmawiać z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z ASD o nich samych? Jak wspierać rozwój ich tożsamości? Fundacja Synapsis
- Stymulacja bazalna, Moduł I
- Kinesiotaping w logopedii, prowadzenie Esther du Ru
- Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod komunikacji AAC cz.1, Kraków
- Narzędzie M-CHAT-R/F – praktyczne zastosowanie w monitorowaniu rozwoju dzieckaPicture Exchange Communication System (PECS) – poziom I
