Odczytywanie i odpowiadanie na niewerbalne osoby


Jeśli osoba komunikuje wiadomość z użyciem gestów które są zrozumiałe dla każdego
i akceptowalne społecznie nie ma potrzeby aby podpowiadać  użycia pomocy do komunikacji
w postaci symboli, ale jest to dobra okazja do modelowania bardziej rozbudowanej komunikacji.


Na przykład, gdy dziecko klepie w siedzisko krzesła stojącego obok osoby i uśmiecha się do niej zapraszając by usiadła obok niego (komunikat niewerbalny dziecka wyrażony za pomocą konwencjonalnego gestu jest jasny- „chodź, usiądź ze mną”). Zamiast podpowiadać dziecku „powiedz mi o co chodzi”, „użyj książki” można wykorzystać tą sytuację do modelowania jego wiadomości (dając werbalną informację zwrotną, że została ona zrozumiana) „A! Mówisz mi, żebym usiadła obok ciebie” i wskazując jednocześnie symbole „siedzieć”/ „Chodź do mnie”.
Dla dziecka jest to jasna informacja, że jego gest klepania został zrozumiany a partner komunikacyjny wykorzystał tę sytuację do modelowania komunikacji za pomocą symboli.





Modelowanie przez łączenie przez znajomego  partnera komunikacyjnego sygnałów niewerbalnych z symbolami powinno mieć miejsce w wielu różnych sytuacjach i kontekstach.

Jeśli dziecko widzi dorosłego, który modeluje na systemie AAC tylko wydawanie dziecku poleceń (np. „pora jeść”, „idź po książkę”), prawdopodobnie przestanie łączyć swoje niewerbalne sygnały
z symbolami, traktując je jako kolejne narzucone mu wymaganie i odrzucenie jego naturalnych komunikatów. Dlatego dużo lepsze efekty przynosi modelowanie użycia AAC do wyrażania różnego rodzaju wiadomości, o różnych funkcjach, w różnych sytuacjach i kontekstach
np. „Popatrz, pada!”, „Zimno mi”, „Tata przyszedł!”.

Modelowanie interpretacji zachowań i sygnałów niewerbalnych dziecka będzie dla niego informacją, że zostało ono zrozumiane i odczytane jako równorzędna wiadomość. Będzie bardziej uważne podczas modelowania wiedząc, że nie ma tam żadnych ukrytych trików. Zysa poczucie,
że jego sygnały zostały odczytane, są znaczące dla innych i akceptowane jako równorzędna metoda komunikacji z otoczeniem i innymi osobami.





Kiedy odczytujemy i odpowiadamy na niewerbalne sygnały dziecka należy pamiętać,
że nie należy spełniać każdej zachcianki dziecka, ale należy dać dziecku poczucie że jego sygnał został zrozumiany zapewniając adekwatną wiadomość za pomocą symboli.


Dziecko odpycha książkę podczas rozpoczęcia wspólnego czytania książek. Można to wykorzystać do powiedzenia „Wiszę, ze nie chcesz teraz czytać” modelując „nie”+”książka”.
„Szybko przeczytamy i będziemy robić coś innego”- wskazując „książka”, „szybko”.





Podpowiedź wykorzystujemy tylko do symboli słów, fraz, zdań które zostały wybrane
i zaplanowane do uczenia w danym momencie. Modelujemy zaś o wszystkim innym
z wykorzystaniem wszystkich dostępnych dziecku symboli.


 

 





Opracowanie: „Communication Partners Booklet”
Katarzyna Włodarczyk



 

19 grudnia 2018

Blog

DANE

KRS: 0000759988


NIP: 5170396028


REGON: 38194805700000


KONTO: 98114020040000390278282719

KONTAKT

ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski     
           

 

 

 tel. 660 197 119

 

 generaacja@gmail.com

 

 

Przycisk

Przycisk

Przycisk