Przewracanie stron w książce do komunikacji – czyje to zadanie?

przewracanie stron przez partnera komunikacyjnego

Wielu z nas, gdy myśli o książkach do komunikacji, zwłaszcza tych wykorzystujących wskazywanie bezpośrednie (np. palcem), zakłada, że samodzielnie przewracanie stron i aktywnie używanie narzędzia leży po stronie Użytkownika AAC… Tymczasem, dla wielu uczestników naszych szkoleń, zaskoczeniem bywa informacja, że często to partner komunikacyjny jest odpowiedzialny za tę czynność.

Dlaczego tak się dzieje? Czy nie ogranicza to autonomii użytkownika? To ważne pytania!

Autonomia a skuteczna komunikacja

Często zdarza się, że to, co wydaje się “ograniczeniem autonomii” w wymiarze technicznym – czyli zależność operacyjna od partnera komunikacyjnego – w rzeczywistości otwiera drzwi do dokładniejszego i swobodniejszego wyrażania myśli.

Zastanówmy się nad kilkoma scenariuszami:

Kiedy rozważyć samodzielne przewracanie stron w książce?

Pamiętajmy, że każda sytuacja jest indywidualna. Decydując się na przekazanie zadania samodzielnego przewracania stron w książce do komunikacji użytkownikowi AAC, zawsze warto zastanowić się nad potencjalnymi korzyściami i wyzwaniami, które mogą z tego wyniknąć dla danej osoby. Ważne jest, aby to była przemyślana decyzja, która wspiera, a nie utrudnia komunikację.


Ważna uwaga na marginesie: Książka do komunikacji to nie książka z obrazkami!

Na koniec, chciałabym podkreślić istotną różnicę między książką do komunikacji a książką z obrazkami.

Wspólne czytanie książek obrazkowych to wspaniała aktywność! Interakcja wokół książki obrazkowej może być niezwykle wciągającą rozrywką – piszę to jako wielka fanka serii o “Ulicy Czereśniowej”. Tutaj liczy się eksploracja, opowiadanie historii, wskazywanie na ilustracje w kontekście narracji.

Czym innym jest jednak wskazywanie na elementy w książce do komunikacji. W tym przypadku traktujemy wskazania użytkownika wyłącznie jako komunikaty, a nie jako wyraz zainteresowania formą symbolu czy okazję do opowiadania o samych symbolach PCS. Celem jest przekazanie konkretnej myśli, a nie analizowanie samej książki.

Bibliografia:

Porter, G. (2007). Porter, G. (2007). PODD Communication Books Introductory workshop manual.

Formularz kontaktowy