Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to dokument wydawany przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Orzeczenie należy dostarczyć do placówki oświatowej, do której uczęszczać będzie dziecko (przedszkole, szkoła i in.), aby mogło korzystać z kształcenia specjalnego. Uczniowie z niepełnosprawnością mogą się uczyć w każdym typie i rodzaju szkoły; wybór miejsca kształcenia należy do rodziców/opiekunów prawnych dziecka.
Uczniowie, niezależnie od miejsca kształcenia, mają prawo do kształcenia specjalnego dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości intelektualnych.
Aby kształcenie specjalne ujmowało sedno potrzeb komunikacyjnych ucznia, istotne są zapisy w następujących paragrafach orzeczenia:
“Zalecane zajęcia rewalidacyjne”
Tu powinna znaleźć się informacja o wskazaniu do realizacji zajęć z komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).
,,Niezbędny w procesie kształcenia sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne’’
Tutaj można umieścić informacje o pomocach ułatwiających porozumiewanie się z dzieckiem (np. opis zalecanego wsparcia wizualnego, nazwa oprogramowania, opis segregatora z symbolami, wydrukowana książka do komunikacji itp.).
“Dodatkowe informacje”
W tym punkcie powinien znaleźć się zapis o tym, że dziecko korzysta lub będzie korzystać z narzędzi AAC.
Jeśli znane są już optymalne dla dziecka rozwiązania, można je szczegółowo wymienić (np. książka komunikacyjna z symbolami PCS, gesty Makaton, tablet z oprogramowaniem Grid 3, tablet z oprogramowaniem MÓWik itd.).
Dziecko ma już orzeczenie i nie ujęto tam AAC? Rodzic może wystąpić o nowe orzeczenie o KS ze względu potrzebę zmieny zaleceń.
Bibliografia
AAC w przepisach prawa oświatowego. Dostęp na: https://aac.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/Prawo-oswiatowe-o-AAC.pdf
E. Wojdyła (20213). Uczniowie z niepełnosprawnością mogą się uczyć w każdym typie i rodzaju szkoły. Dostęp na: https://www.kuratorium.waw.pl/pl/informacje/aktualnosci/2852,Uczniowie-z-niepelnosprawnoscia-moga-sie-uczyc-w-kazdym-typie-i-rodzaju-szkoly.html Dostęp dn. 29.03.2025.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych