Pojęcie “zakładania kompetencji” wprowadziła w 1984 r prof. Anne Donnelan.
Oznacza ono, iż kiedy nie posiadamy wystarczających danych,
„edukacja osób ze złożonymi potrzebami powinna opierać się na założeniach, które nawet
Pamięć robocza ma ograniczone możliwości przetwarzania informacji, to fakt.
A żeby się skomunikować osoba musi jednocześnie skoordynować:
aspekty sensoryczno-motoryczne,
aspekty poznawcze,
aspekty językowe.
Dlatego doświadczane trudności choćby w jednym z
W 1961 Joseph Heller napisał powieść zatytułowaną ”Paragraf 22”.
Opisywał w niej absurd prawodawstwa z czasów II Wojny Światowej dotyczący pilotów, którzy teoretycznie mieli możliwość natychmiastowego zakończenia służby wojskowej na
MITY FAKTY AAC hamuje rozwój mowy. Zostało to udowodnione w licznych badaniach i praktyce klinicznej. Większość dzieci, które korzystały z AAC posługuje się większą ilością słów w mowie werbalnie. Osoba
“Postrzeganie przekłada się na oczekiwania.
Oczekiwania przekładają się na stwarzanie okazji.
Okazje przekładają się na osiągnięcia.
Osiągnięcia przekładają się na postrzeganie.”
Pojęcie “zakładania kompetencji” wprowadziła w 1984 r prof. Anne
Internet to studnia bez dna?
Może rzeczywiście. Ale również kopalnia rzetelnej wiedzy.
Poniżej prezentujemy spis anglojęzycznych stron internetowych, z których naszym zdaniem warto czerpać informacje, inspiracje i dobre praktyki.
https://www.aaclanguagelab.co.uk/
Poniżej prezentujemy zestawienie dostępnej w języku polskim literatury na temat AAC i AT.
Oczywiście nie jest to pełny spis- jeśli tylko trafiłeś na jakąś pozycję, której tu nie ma daj
Eyetracker to urządzenie konwertujące ruch gałek ocznych na ruch kursora na komputerze, dzięki skierowaniu emitowanej przez dwie kamery wbudowane w moduł urządzenia wiązki światła dokładnie w dołek środkowy siatkówki oka.
“Jest to wielofunkcyjne urządzenie technologii zaawansowanej przeznaczone dla szerokiego
grona osób z trudnościami w porozumiewaniu się, w tym dla osób ze sprzężonymi
niepełnosprawnościami. (...)
Jest to urządzenie różnej wielkości (przenośne
Switch/ włącznik to “urządzenie fizyczne używane do kontroli urządzeń wspomagających i komputerów. (...) Przełączniki o różnej wielkości i strukturze stosowane w komunikacji AAC dają użytkownikom AAC możliwość samodzielnego manipulowania urządzeniami,
“Jest to przeźroczysta tablica lub ramka, na której umieszczone są, widoczne po jej obu stronach (przedniej i tylnej) symbole (przedmioty, obrazki, litery, słowa itp.). (...)
Wykonana jest z pleksiglasu lub
Efektywnym sposobem łączącym rozwój języka receptywnego i ekspresywnego są adaptowane książki. Odpowiednio przygotowana książka powinna zawierać prosty, przewidywalny
i powtarzalny tekst (od 3 do 5 słów na stronę).
Według wskazań