DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com
Dzieci z ASD często doświadczają trudności z przetwarzaniem sensorycznym bodźców.
Mogą doświadczać różnych przyjemnych, nieprzyjemnych a nawet bolesnych odczuć wywołanych bodźcami słuchowymi, wzrokowymi, dotykowymi i ruchowymi.
Zrozumienie różnic w indywidualnym przetwarzaniu bodźców pomaga w rozwinięciu słownictwa
i dobraniu wielomodalnych strategii aby dziecko mogło komunikować o swoich potrzebach
i trudnościach sensorycznych obejmujących:
zaburzenia przetwarzania słuchowego,
obronność słuchową,
trudności w planowaniu motorycznym,
trudności w rozumieniu perspektywy drugiej osoby,
nieumiejętność inicjowania i podtrzymywania kontaktu,
ograniczony udział w życiu społecznym,
brak dzielenia się informacjami, zainteresowaniami, odczuciami,
trudności w budowaniu wspólnego pola uwagi,
niezdawanie sobie sprawy z różnic między swoim stanem umysłu a stanem innej osoby,
brak zrozumienia czym są intencje,
problemy w rozumieniu sytuacji społecznej i przewidywania zachowania innych ludzi,
trudności z pojmowaniem przyczyn złożonych stanów emocjonalnych,
trudności w zrozumieniu relacji mówca- odbiorca,
trudności w powiązaniu kierunku patrzenia z wiedzą lub pragnieniem czegoś,
brak identyfikowania obszaru oczu jako źródła informacji o rozmówcy,
niewielka zdolność do rozumienia znaczenia wypowiedzi przekraczających dosłowną treść,
echolalia nie oznacza rozumienia słowa.
Opracowanie: na podstawie Sokołowicz, Sokołowska-Kasperiuk, 2015; Katarzyna Włodarczyk
Blog