Specyficzne potrzeby i trudności dzieci z ASD

Dzieci z ASD często doświadczają trudności z przetwarzaniem sensorycznym bodźców.
Mogą doświadczać różnych przyjemnych, nieprzyjemnych a nawet bolesnych odczuć wywołanych bodźcami słuchowymi, wzrokowymi, dotykowymi i ruchowymi.

Zrozumienie różnic w indywidualnym przetwarzaniu bodźców pomaga w rozwinięciu słownictwa
i dobraniu wielomodalnych strategii aby dziecko mogło komunikować o swoich potrzebach
i trudnościach sensorycznych obejmujących:

 

 

 

  • zaburzenia przetwarzania słuchowego,

  • obronność słuchową,

  • trudności w planowaniu motorycznym,

  • trudności w rozumieniu perspektywy drugiej osoby,

  • nieumiejętność inicjowania i podtrzymywania kontaktu,

  • ograniczony udział w życiu społecznym,

  • brak dzielenia się informacjami, zainteresowaniami, odczuciami,

  • trudności w budowaniu wspólnego pola uwagi,

  • niezdawanie sobie sprawy z różnic między swoim stanem umysłu a stanem innej osoby,

  • brak zrozumienia czym są intencje,

  • problemy w rozumieniu sytuacji społecznej i przewidywania zachowania innych ludzi,

  • trudności z pojmowaniem przyczyn złożonych stanów emocjonalnych,

  • trudności w zrozumieniu relacji mówca- odbiorca,

  • trudności w powiązaniu kierunku patrzenia z wiedzą lub pragnieniem czegoś,

  • brak identyfikowania obszaru oczu jako źródła informacji o rozmówcy,

  • niewielka zdolność do rozumienia znaczenia wypowiedzi przekraczających dosłowną treść,

  • echolalia nie oznacza rozumienia słowa.
     



Opracowanie: na podstawie Sokołowicz, Sokołowska-Kasperiuk, 2015; Katarzyna Włodarczyk

 

19 grudnia 2018

Blog

DANE

KRS: 0000759988


NIP: 5170396028


REGON: 38194805700000


KONTO: 98114020040000390278282719

KONTAKT

ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski     
           

 

 

 tel. 660 197 119

 

 generaacja@gmail.com

 

 

Przycisk

Przycisk

Przycisk