DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com
Małe dzieci typowo rozwijające się uczą się języka:
poprzez zanurzenie w języku
przez pierwszy rok życia wszyscy wokół mówią do dziecka, ale nie oczekują, że dziecko odpowie od razu pełnym zdaniem!
poprzez wiele różnych doświadczeń, powtórzeń słownictwa, konwencji -
a nie przez prostą imitację. Opanowanie słownictwa, gramatyki nie jest tylko odtwarzaniem poznanych struktur. Dzieci eksperymentują, tworzą neologizmy, przekręcają słowa- nauka języka to proces rozwojowy!
słownictwo bierne przed czynnym
podstawą ekspresji jest przede wszystkim rozumienie.
Dzieci szybciej rozumieją język niż posługują nie nim aktywnie.
Na komunikację składają się: umiejętności receptywne, umiejętności ekspresywne i indywidualny proces przetwarzania i organizowania zrozumienia świata.
Dzieci uczą się języka poprzez rozumienie i użycie, co prowadzi do prostego wniosku, że
typowo rozwijające się dziecko używa nie do końca zrozumiałych dla niego słów/ form aż w końcu je zrozumie.
Tak więc używanie nowych słów i ich from buduje ich rozumienie.
Aktualnie nie ma, żadnych dowodów, że rozwój językowy osób z CNN przebiega w innej kolejności lub według innych zasad niż u typowo rozwijającego się dziecka.
(National Joint Committee for the Communication Needs of Persons with Severe Disabilities (NJC)and NIH Panel (Tager-Flusberg et al., 2009)).
Tak więc modelując, stosując przekaz wspomagany i dając szansę na eksperymentowanie
z gestami, symbolami i innymi pomocami komunikacyjnymi, możemy uczyć komunikacji i języka z wykorzystaniem AAC.
Opracowanie: Katarzyna Włodarczyk
Blog