Dlaczego modelowanie AAC jest ważne?

Po co wprowadzać modelowanie w AAC?
Po przeczytaniu kilku tekstów o tym jak wprowadzać AAC, możesz zacząć zastanawiać się dlaczego modelowanie jest tak ważne?
Podstawowym celem modelowania jest budowanie rozumienia – języka i jego struktury, mowy werbalnej i samych symboli. Ponadto modelowanie pozwala uniknąć konieczności dokonywania podwójnego kodowania, ponieważ osoba ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi ma szansę obserwować użycie jej pomocy komunikacyjnej w naturalnych sytuacjach.
Modelowanie dostarcza także więcej stałych wzorców werbalnych. Więcej komunikatów podanych w dostępnej formie to większa szansa na rozwój wokalizacji – AAC nigdy nie zamyka drogi do komunikacji werbalnej!
Modelowanie służy też po prostu budowaniu relacji między użytkownikiem AAC a jego otoczeniem. Kiedy z pomocy komunikacyjnej zaczynają korzystać inne osoby, zyskuje ona status równorzędnej formy języka i społecznie akceptowanej modalności. Sprzyja to kształtowaniu pozytywnego obrazu siebie i poczucia kompetencji u użytkowników AAC.
Kiedy modelowanie AAC staje się nawykiem?
To, w jaki sposób osoba z CCN będzie się komunikować, zależy od wielu powiązanych ze sobą czynników. Począwszy
od założeń i przekonań otoczenia, przyjmowanych przez partnerów komunikacyjnych postaw, do już wypracowanych
schematów komunikacyjnych. Aby optymalnie wspierać użytkowników AAC w rozwijaniu kompetencji językowych, społecznych, operacyjnych i strategicznych, kluczowe jest zakładanie kompetencji.
Modelowanie AAC, czyli jednoczesne mówienie i wskazywanie symboli, służy budowaniu rozumienia języka. To także pokazywanie, jak komunikować się z wykorzystaniem indywidualnej pomocy komunikacyjnej. Nadrzędnym celem modelowania jest budowanie autonomii komunikacyjnej – rozumienia i bycia zrozumianym, możliwości powiedzenia tego, co chcę, kiedy chcę, komu chcę i w jaki sposób chcę.
Modelowanie i wykorzystanie indywidualnej pomocy w codziennych sytuacjach możliwe jest wyłącznie dzięki naszym dobrym nawykom:
- zakładaniu, że mimo iż druga osoba nie mówi, to ma coś do powiedzenia,
- gotowości do komunikacji z nią w każdej chwili,
- posiadaniu rozbudowanego narzędzia „zawsze pod ręką”
Wykorzystanie modelowania, jako naturalnego mechanizmu przyswajania języka, stanowi bazę nabywania przez użytkowników AAC kolejnych umiejętności komunikacyjnych. Tylko bardzo dobre rozumienie języka i dostęp do indywidualnego narzędzia ekspresji umożliwia zdobywanie wiedzy o świecie oraz rozwijanie umiejętności szkolnych, takich jak pisania i czytanie.
Korekta tekstu: Martyna Góralewska
Fragment tekstu. który pierwotnie ukazał się w Terapii Specjalnej.
