“Postrzeganie przekłada się na oczekiwania.
Oczekiwania przekładają się na stwarzanie okazji.
Okazje przekładają się na osiągnięcia.
Osiągnięcia przekładają się na postrzeganie.”
Pojęcie “zakładania kompetencji” wprowadziła w 1984 r prof. Anne Donnelan.
Oznacza ono, iż kiedy nie posiadamy wystarczających danych, edukacja osób ze złożonymi potrzebami powinna opierać się na założeniach, które nawet jeśli będą błędne, zapewnią najmniejsze zagrożenie dla niezależnego funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością.
Oznacza to, że lepiej jest zapewnić komuś dostęp do rozbudowanego systemu AAC, modelować i uczyć jego użycia niezależnie od tego czy osoba ostatecznie wykorzysta pełen potencjał systemu. Jest to znacznie lepsze podejście niż odmawianie dostępu lub zapewnianie jedynie ograniczonego i “prostego” systemu, który potencjalnie może wstrzymywać rozwój komunikacji i języka.
Jednocześnie należy mieć na uwadze słowa Susan Norwell, iż
“Zakładanie kompetencji oznacza,
że osoba MOŻE I POWINNA być uczona komunikacji.
NIE oznacza, że WIE wszystko!”
https://www.assistiveware.com/blog/presuming-competence-only-prerequisite-aacDavid NiemeijerOpracowanie: Katarzyna Włodarczyk
Blog
DANE
KRS: 0000759988
|
NIP: 5170396028 |
REGON: 38194805700000
KONTO: 98114020040000390278282719
KONTAKT
ul. Okulickiego 2
36-060 Głogów Małopolski
tel. 660 197 119
generaacja@gmail.com